Heroes of Battles omslag är annorlunda än de flesta D&D-böcker. Det pryds av en målning av Wayne Reynolds, min favorittecknare till D&D. På framsidan visas en kaotisk kampscen och på baksidan en stor stad och ett slagfält. Det är en frisk fläkt jämfört med den omslagslayout som efter snart fem år känns tråkig och fantasilös.
När jag bläddrar i den hårdinbundna boken känns den lite tunn, vilket verkar vara en trend många andra rollspelsböcker följer. Sidorna är sparsamt illustrerade, men de bilder som finns håller alla hög kvalitet, förutom kapitelbilderna, som jag inte gillar. En bra sak är att flera bilder visar större händelser, och inte bara enstaka figurer.
Heroes of Battle är speciell, då den inte innehåller det många väntade sig; regler för krig mellan arméer. Boken fokuserar istället på vad rollpersoner kan göra under krig och på slagfältet, och på hur detta påverkar krigslyckan. Det är ett grepp som inte fått mycket uppmärksamhet tidigare, och känns intressant och spännande. Tankarna är inte nya eller revolutionerande, men väl presenterade och både omfattande och detaljerade.
Heroes of Battle utgår från att ett slag är ett äventyr, där man istället för att gå ner i en grotta och utforska rum, ger sig ut på ett slagfält och råkar ut för händelser som är specifika för en krigssituation. Ett kapitel beskriver hur man med flödesdiagram och kartor över slagfältet bygger sådana äventyr. Som komplement till detta beskrivs ett antal standardhändelser man kan utgå från, på samma sätt som man bygger underjordiska komplex med vissa standardrum. Vidare hittar man regler för hur rollpersonernas handlingar påverkar andra delar av slagfältet, nya tilläggsklasser och ny magi.
Jag tycker mycket om Heroes of Battle, då den fokuserar så hårt på ett specifikt ämne, och ger verktyg för hur man praktiskt hanterar detta för att skapa spännande äventyr till D&D. Även om boken innehåller myc-ket regler, kan innehållet intressera de som spelleder andra spel. Rekommenderas!
Text:
Magnus Seter
|