Majesty 2: Kingmaker
1C:Ino-Co
150:-

Kingmaker är den första expansionen till Paradox spel Majesty 2 som släpptes i september förra året. Majesty 2 var för många retrofans en nostalgitrip tillbaka till 2000 då originalet kom. De ryska utvecklarna 1C:Ino-Co hade gjort sitt yttersta för att bevara originalets unika känsla och spelstil samtidigt som de lade till riktigt snygg grafik och en mängd nya funktioner.

Expansionen Kingmaker innehåller en helt ny kampanj där spelaren ställs inför en hotande hord av goblins, som inte synts till på flera hundra år. Utöver detta släpps en hel del material gratis som man antingen kan använda tillsammans med expansionen eller med endast originalet. Till exempel ett verktyg för att skapa egna banor, en funktion som slumpmässigt flyttar om fiendens och monstrens läger på kartan för ökad omspelbarhet och slutligen en så kallad ”in-game store” vilket är en portal till webbutiken gamersgate.com där man kan köpa nya byggnader, enheter och banor mm. till spelet.

Den nya kampanjen innehåller åtta banor, den är alltså hälften som lång som baskampanjen i Majesty 2. Goblins har återvänt till spelarens kungarike för att skapa kaos och förintelse. Den onde pestguden Grum-Gog piskar på dem in i strid och spelaren måste verkligen kämpa för att hålla kvar greppet om sin domän. Svårighetsgraden är rätt hög redan från första stund. Det gäller att man har spelat igenom originalspelet åtminstone en gång och dammat av sina kunskaper innan man sätter igång.

Handlingen i kampanjen är tyvärr inte särskilt intressant. Man glömmer snabbt bort vad som sades i introduktionen till varje bana och det känns inte som att utvecklarna lagt särskilt mycket energi på att skapa en spännande berättelse. Istället har mer fokus lagts på att göra atmosfären kring goblins intressant. De har en exotisk söderhavsstil med schamaner iförda fjäderprydda masker, hukande bågskyttar och spretiga träbyggnader. Man märker att utvecklarna låtit sig inspireras av trollrasen från World of Warcraft.

Spelmässigt är goblins snabba och riktar in sig på avståndsstrid. Det farligaste vapnet i deras arsenal är deras Champions som är stora bjässar beväpnade med ett armborst i varje hand. Goblins vakttorn har en hög eldhastighet och gör att deras baser är riktigt svårintagliga. Dessutom är goblins plågsamt snabba, de kan springa från sin bas till din på ett ögonblick, något som kan leda till en hel del frustration.

Det material man betalar för när man köper Kingmaker är inte särskilt överväldigande. Spelarens egna enheter har inte förändrats märkbart och kampanjen är relativt kort. Det blygsamma priset, ca 150 kronor, gör att det är ett bra köp för Majesty –fans som vill ha ytterligare några timmars underhållning men uppdaterar inte helhetsupplevelsen märkbart.

De gratistillägg som släpptes samtidigt som Kingmaker är dock mer intressanta. Skaparverktyget för nya banor är relativt komplicerat och främst avsett för folk som har erfarenhet sedan tidigare med dylika program. Dock öppnar det förstås för att vi kommer få se en spelarskapade banor läggas upp på nätet inom en rimlig framtid.

Funktionen som gör att fiendens och monstrens läger slumpas gör att spelets banor blir tämligen oförutsägbara och gör definitivt hela upplevelsen mer omspelbar.

Kingmaker förändrar inte hur originalspelet fungerar. Gillar du inte Majesty 2 kommer du inte att uppskatta expansionen. Man frustreras fortfarande över bristen på kontroll över sina enheter och att man inte kan koordinera sina attacker strategiskt. Dock finns alla godbitar kvar utan att ha blivit omstökade. Den briljanta mekaniken med reward-flaggor är sig lik och det hektiska tempot där man konstant måste vara alert är intakt. Oavsett om man köper expansionen eller nöjer sig med gratistilläggen så är detta en god tid att vara Majesty 2-spelare.

Text: Ola Lundin

Sätt ditt eget betyg på Majesty 2: Kingmaker!

Innehåll 8