Mount & Blade: Warband
Tale Worlds Entertainment
Rollspel/Strategi
270:-

I senaste numret av Fenix kunde ni läsa min förhandstitt på Mount & Blade: Warband. Den fokuserade enbart på multiplayer-aspekten av den nya installationen. Möjligheten att kämpa mot andra spelare online är dock inte den enda nyheten, även om den kanske är den största. Man har verkligen försökt att höja och expandera hela upplevelsen och även lagt till en handfull förbättringar i singelplayer-läget.

Det första intrycket en gammal Mount & Blade-spelare möts av är den uppdaterade artworken i laddningssekvenserna och på menyerna. Det har lagts till ett flertal bilder i full färg och är kompletta målningar snarare än enbart skisserna från första spelet. Illustrationerna är inspirerande och tillför mycket till spelets känsla och atmosfär.

Kampanjläget har uppdaterats på flera subtila sätt. Ett välkommet tillskott är att man nu får välja själv var man vill börja sin resa någonstans. De alternativ man har är huvudstäderna i de fem nationer som fanns i första spelet samt den nya staden Shariz som är huvudstad i den nya nationen, det Sarranidiska sultanatet. Oavsett vilken stad man väljer slängs man rakt in i ett uppdrag, man blir överfallen av en bandit som man nedgör varpå en handelsman kommer fram och förklarar att rövare härjat i trakterna på sistone och att han betalar bra om man ordnar upp situationen. Uppdraget är ett bra sätt dra spelaren in i handlingen från första stund och är dessutom riktigt intressant upplagt med flera steg man måste utföra.

Efter denna introduktion kommer gamla Mount & Blade-spelare känna igen sig väl i hur spelet är uppbyggt. Den nya nationen är ett intressant tillskott med fler rustningar, vapen, soldattyper och byggnadsdesign. Sarraniderna är inspirerade av den tidigaste muslimska världen med allt vad emirer, turbaner och mamluker heter. Deras rike ligger delvis i en öken och är fyllt av beridna, blixtsnabba rövare som behöver nedgöras.

I Mount & Blade: Warband finns nu dessutom möjligheten att ingå äktenskap. Dessa är starka diplomatiska band som verkligen kan cementera ens ställning inom ens nation. Om man är en man gäller det att uppvakta någon av de fagra damer som befolkar spelvärlden. Detta gör man genom att visa sitt mod i tornerspelen samt genom reciterandet av diverse ballader och poem som man lär sig av kringströvande trubadurer. Man måste även ha brudens fars tillåtelse, något som förstås är lättare sagt än gjort. Som kvinna har man det lite lättare att finna äktenskapspartner, man behöver inte sjunga ballader, men man måste ändå vara en tämligen respekterad individ för att accepteras i en adelsmans hus.

I övrigt är uppdateringen till kampanjläget minimal. Några detaljer här och där, annars är allt detsamma. Mount & Blade: Warbands största attraktionskraft är således det nya multi-playerläget som jag diskuterade i detalj i förra Fenix. Det är brutalt, fartfyllt och taktiskt. Det som gör en bra spelare i Mount & Blade: Warband är framförallt förmågan att parera fiendens inkommande attacker. Det krävs övning för att bli bra och kontrollerna liknar inget man prövat förut. Eftersom alla motståndare online har sin egen spelstil måste man anpassa sig i varje strid, något som både är utmanande och roligt.

Mount & Blade: Warband har förutsättningar att bli riktigt beroendeframkallande. För de som ännu inte fått nog av kampanjläget så är det nu bättre än någonsin, även om det hade mått bra av lite fler uppdrag och mer variation. Man kan verkligen få tillfredställa sitt storhetsvansinne genom att bli den mest fruktade fältherren i världen. Dock känner man ofta att lite mer struktur hade gjort spelet gott. Det är så otroligt öppet och fritt att tempot i spelet ofta kan dras ned om man får dåligt flyt i sitt spelande.

Striderna har dock alltid varit solida och välgjorda och det nya multiplayerläget tar det till en helt ny nivå. Än så länge finns det inte särskilt många servrar men förhoppningsvis kommer detta ändras i framtiden.

Text: Ola Lundin

Sätt ditt eget betyg på Mount & Blade: Warband!

Innehåll 8