ZOMBIES!!!
Twilight Creations
2-6

228:-

Intryck: 9     Innehåll: 6   15

Vad sägs om att med hagelbössa, eller varför inte motorsåg, fly undan eller lemlästa förföljande zombies i en stad i kaos, i en gastkramande kamp för överlevnad? Låter bra? I så fall är ZOMBIES!!! spelet för dig. Du, och upp till fem medspelare, tar rollen av överlevande i en tidigare mysig lite håla vars gator av en inte avslöjad orsak nu är överfulla av odöda och brinnande bilvrak. Känslan som förmedlas med både bilder och händelser ger direkt smak av klassisk b-zombiefilm, och du som sett någon av George Romeros rullar (t ex Night of the Living Dead) kommer absolut att känna igen dig.

Spelet går som sagt ut på att överleva, vilket kan uppfyllas på två sätt: Antingen flyr man hals över huvud till den helikopter som påpassligt nog finns någonstans i staden, eller så rensar man helt enkelt omgivningarna från zombies och dödar 25 odöda (hur det nu går till). För att göra det hela lite mer intressant vet du som spelare självklart inte hur staden ser ut, då varje spelare under sin runda lägger ut en ny bricka med gator, sportaffärer, polishus eller trädgårdscenter. Slutligen dyker även helikoptern upp, men eftersom vi pratar överlevnad kan du ge dig sjutton på att medspelaren som placerar ut den lägger flyktvägen så långt bort från dig som möjligt (eller nära sig själv kanske). Som om detta inte räckte har du som spelare dessutom chansen att sabba ännu mer med de kort du drar varje runda, eller vad sägs om att låta den där uppkäftiga och kaxiga bordsgrannen snubbla med fyra zombies i hälarna eller tappa det där välbehövliga hagelgeväret?

Utseendemässigt är ZOMBIES!!! riktigt snyggt. Korten håller hög klass, och förmedlar på ett tydligt sätt de olika hyss och hjälpmedel du kan spela. Många av texterna är fyndiga, och anspelar på t ex filmer, vilket gör varje kort till en liten upplevelse. Resten av boxen innehåller bland annat en stor hög grå plastzombies och olikfärgade skäggiga gubbar i Chuck Norris-stil, för att symbolisera dig som hårdbarkad zombiedödare. Reglerna är också enkla och tydliga, men även om allt detta borgar för ett härligt spel så blir det ganska långtråkigt. Dessutom är vissa kort något obalanserade, och kombinationen av två sådana kan totalt förstöra en kväll och tvinga dig att börja om från början. Omgångarna tenderar att bli utdragna och sega. Hursomhelst är ZOMBIES!!! ett spel med mycket känsla, som rekommenderas till alla ni som gillar gammal hederlig rysare i kombination med frustration och tjuvknep.

För den riktigt inbitne finns ett antal expansioner och tillägg, t ex Zombie Corps(e) innehållande brickor med en militärbas, ytterligare en helikopter, fler kort och arméns framexperimenterade extra starka (och självlysande) zombies. Eller varför inte spana in tillägget med shoppingcenter, i finfin Dawn of the Dead stil? Och skulle du inte få nog av zombies finns även påsar med 100 extra, för den där hysteriska zombieslakten.

Text: Tobias Eliasson

Sätt ditt eget betyg på ZOMBIES!!!!

Totalt har 46 personer röstat.