Puerto Rico
Andreas Seyfarth
3-5
90 minuter
348:-
  Intryck: 9     Innehåll: 7   16

Puerto Rico är ett brädspel som är relativt enkelt att komma igång med som nybörjare, och samtidigt kan spelas avancerat och bjuda utmaningar även för den mest luttrade spelaren. Även om det finns ”perfekta spelöppningar” är det svårt att förutse hur det kommer att gå, och trots att vissa byggnader generellt kan ses som bättre än andra så kan olika spelstilar resultera i oväntade utgångar. Med hjälp av expansioner som finns på nätet eller går att köpa i butik blir variationsmöjligheterna nästan för många. Spelet bör ingå i allas förråd för att kunna plockas fram minst en gång i månaden.

Spelet kretsar i första hand kring att man bygger sin egen stad. För den som vill komma åt de andra spelarna görs detta mer subtilt genom att välja yrken som de andra inte tjänar så mycket på.

San Juan är ett kortspel som är baserat på Puerto Rico, och ett nära på fulländat spel inom sitt område. Det är lätt att sätta sig in i och variationsrikt, om än inte i samma utsträckning som Puerto Rico. Till skillnad från Puerto Rico är San Juan väldigt snabbspelat, och det går att sätta sig två-tre personer och spela igenom ett snabbt parti i väntan på bussen ska gå eller lektionen börja. Eftersom det inte kräver mycket utrymme går det att ha med sig var som helst, och det skulle utan tvekan ingå i ett survival-kit.

Båda spelen är snyggt formgivna, känns gedigna och är roliga både att spela och titta på. Att ”kolonisterna” i Puerto Rico är mörkbruna är nästan opassande träffande, ironi eller olycklig slump? Förpackningen till San Juan tar dock udden av det annars mycket avskalade spelet, då kartongen är onödigt stor och poängräkningsblock och penna totalt överflödigt.

Puerto Rico

Spelarna är plantageägare och ska genom att odla och förädla det som produceras skaffa sig resurser att sedan använda till att bygga upp sin stad. Spelet har ”dubbla rundor” där varje spelvarv består av att spelaren som är först, guvernören, väljer ett yrke varpå alla gör den handling det för med sig. Därefter väljer nästa spelare ett yrke, varpå alla andra i turordning genomför den handling som det innebär, sedan går det hela vidare tills alla har valt yrke en gång. Varje spelare sitter med en enskild spelplatta där hennes stad ska byggas. Det finns dock ett begränsat antal byggnader och byggplatser och beroende på taktik vill man åt de olika funktionerna som byggnaderna fyller. Ibland konkurrerar spelarna väldigt, andra gånger betydligt mindre.

San Juan

San Juan är genialiskt i sin enkelhet samtidigt som det är väl genomtänkt och balanserat. Hela spelet utgår från en kortlek bestående av 110 kort uppdelade i två funktioner: produktionsbyggnader samt byggnader som ger extra förmågor och förmåner samt segerpoäng. Liksom i Puerto Rico väljer varje person i början av varje runda ett yrke. Spelvarvet är även här dubblet i och med att alla spelare genomför de handlingar som är förknippade med det valda yrket, sedan går turen vidare till nästa spelare. Korten man har på handen fungerar både som valuta (ett kort = en dublon) och de kan läggas ut på bordet som en byggnad, vilken då köps till ett visst pris (i dubloner).

Text: Ronja Olofsson

Sätt ditt eget betyg på Puerto Rico!

Totalt har 35 personer röstat.