Arkham Horror
1-8
180 minuter
448:-

Intryck: 8     Innehåll: 6   14

Klockan är 01:23. Dimman ligger tät, och staden sover. Få människor är ute på gatorna såhär dags. Just därför känner du kalla kårar längs ryggen när du hör ett hasande ljud i dimman framför dig. Du ser knappt genom dimman, men en skepnad verkar närma sig... Du har snubblat över tillräckligt många ledtrådar för att skräcken ska sätta sina klor i dig. Paralyserad vågar du inte ens fly. När monstret tornar upp sig framför dig reagerar du instinktivt. Du höjer din tommy gun, och monstret dör. Du fortsätter vägen fram, på väg mot Historical Society of Arkham för att i deras bibliotek försöka bekräfta några misstankar du har angående myten om Cthulu och de andra Great Old Ones. Väl där hittar du boken du söker, men du blir också påkommen och kastas ut på gatan igen. Men det var värt lite skrubbsår, nu har du kunskapen du behöver för att kunna hindra Cthulus intåg i vår värld. Nästa morgon när du läser tidningen ser du på första sidan att ett rostigt gammalt tåg tydligen passerat Arkham under natten...

Ungefär så kan en spelvända te sig för en karaktär i Arkham Horror (AH). Det går i korthet ut på att stänga de olika portar till andra världar som dyker upp, ur vilka det kommer monster som man måste döda. Lyckas man inte stänga alla portar vaknar så småningom the Great Old One, och det blir fråga om att överleva slutstriden. AH är ett spel i vilket man samarbetar mot själva spelet. Men till skillnad från t ex Sagan om Ringen av samma tillverkare, så blir inte detta spel tråkigt i första taget. Det är ett komplext spel med många valmöjligheter och en smärre mängd karaktärer att välja bland, alla med sina speciella egenskaper och färdigheter. Det finns tillika ett gäng Great Old Ones att välja bland, som också de har sina speciella hyss för sig. Ibland är det lite för lätt dock, faktiskt, men det kan man råda bot på med hjälp av de olika House Rules som finns att läsa på hemsidan för spelet. Och det rekommenderas, åtminstone när man spelat några gånger.

De har dock lyckats ypperligt med stämningen i spelet. Normalt sett är det en bra blandning av stress och framgång. Det går upp och ned hela tiden. En tid kan man ha flyt med det mesta, då det plötsligt vänder till det motsatta. Man kan ena stunden ha antalet monster och portar under någorlunda kontroll, för att det i nästa stund är överväldigande många.

En vända delas in i fem olika faser

Upkeep

Här justerar man bl.a. sin karaktärs färdigheter, och har man ett jobb är det nu man får sin lön etc.

Movement

Går ut på att röra sig i Arkham, till det ställe man vill. Det är i denna fas man oftast slåss mot monster.

Encounter in Arkham

Befinner man sig i någon lokal i Arkham (och inte ute på gatan) så skall man i denna fas dra ett encounterkort för att se vad som händer karaktären denna vända.

Encounters in other worlds

För att försegla en portal måste man utforska världen portalen leder till. I denna fas får man veta vad som händer en karaktär som befinner sig i en annan värld.

Mythos

Detta är monstrens fas. Det är i denna fas det dyker upp portaler och monster, och de monster som finns i Arkham kan röra sig genom staden, vilket de gör efter ett bra, hyfsat oförutsägbart system. Alla monster rör sig inte, medan de som rör sig alltid har två möjliga vägar. Något man direkt lägger märke till är hur snyggt Arkham Horror. Möjligen är det lite plottrigt, så man får ha ögonen öppna så man inte missar vissa markörer. Men det är snyggt. Riktigt snyggt. Och bra kvalitet.

Text: Magnus Hernegran

Sätt ditt eget betyg på Arkham Horror!

Totalt har 68 personer röstat.