Settlers
Mayfair Games
3-4
60-90 minuter

338:-

Intryck: 8     Innehåll: 7   15

Settlers har tagit världen med storm sedan det kom. 1995 blev det årets spel i Tyskland, och det är omtyckt bland både inbitna spelare och de som bara spelar spel någon enstaka gång. Settlers är trevlig och lättspelat och förtjänar en plats högt upp i speltraven så att det lätt kan plockas fram när man ska avnjuta te och sina vänners sällskap.

Spelarna ska som nybyggare på ön Catan bygga och utveckla hus, städer och vägar för att ta över så stor del av ön som möjligt. Varje spelares tur inleds med ett tärningsslag som bestämmer vad som produceras på ön. Alla spelare med hus eller stad brevid områden som producerar det tärningen visar, får utdelning i form av resurskort för den resurs som produceras. Genom att samla resurser kan spelarna sedan utveckla sin bebyggelse och på olika vis samla utvecklingspoäng. Det är svårt att själv få utdelning på samtliga resurser, därför blir byteshandel med de andra spelarna en viktig del. Det gäller att göra kloka byten, där du själv får det du behöver utan att du ger en motspelare alltför bra utdelning...

Det finns en mängd expansioner som kan öka antalet spelare eller på andra sätt markant förändra spelet. Personliga favoriter är ”seasons”, i vilken systemet med rövare och hur många resurskort spelare får förändras beroende på vilken årstid det är, samt ”civilizations” i vilket spelarna representerar olika civilisationer och därför använder sig av resurserna på olika sätt.

Det finns några olika generella sorters taktik att använda sig av när man spelar Settlers. Dessa är dock inte så dominerande att spelet blir tråkigt i längden, utan blir en extra krydda som gör att det så gott som alltid finns ett mål att sträva mot även om den strategi man först valde misslyckas. För det mesta brukar spelet flyta på bra, det händer saker både på spelplanen och mellan spelarna i och med bytesmoment för att få de nödvändiga resurserna.

På Internet finns många extraregler, länkar för att spela online och egentillverkade expansioner. BoardGameGeeks Settlerssida www.boardgamegeek.com/game/13 rekommenderas.

Text: Ronja Olofsson

Sätt ditt eget betyg på Settlers!