Lore of the Forsaken
Werewolf: The Forsaken
158
238:-

Intryck: 4     Innehåll: 5   9

Werewolf: The Forsaken har en mycket omfat-tande värld och i många fall hinner grundboken bara skrapa lite på ytan. Vissa företeelser får en grundlig genomgång i en egen bok, men andra är lite för små och specifika för att kunna behandlas på det sättet. Lore of the Forsaken ger utökad information om en rad olika fenomen, alla mer eller mindre kopplade till andevärlden.

Bland annat får varulvarnas förhållande till sina totemandar en grundlig genomgång, både flockens eget totem och de mäktiga stamtotemen. Månfasernas betydelse utvecklas och förklaras. Ritualmagi, gåvor och fetishtillverkning får varsitt avsnitt.

De flesta lär nog hitta något användbart i Lore of the Forsaken, men jag tycker inte att det här är en så spännande bok. Avsnitten om stamtotem och månfaser kändes informativa, men i övrigt var det många ord och lite innehåll. Allt för ofta fick jag känslan att texten broderas ut bara för sakens skull, att författarna har försökt fylla ett visst antal sidor trots att de egentligen inte hade så mycket att säga. Vill man ha fler gåvor, riter och fetischer i största allmänhet blir man kanske nöjd bara av det, men det räcker inte för mig.

Den som vill ha total koll på allt som rör Werewolf ska naturligtvis köpa Lore of the Forsaken i alla fall, men de andra böcker som finns ute nu är helt enkelt bättre köp. Personer som inte spelleder men ändå vill köpa ett supplement har större anledning att fundera över Lore of the Forsaken, särskilt om spelledaren vill hålla innehållet i Predators hemligt. Troligen kommer nästa supplement, Blood of the Wolf, bli en bättre spelarbok och den bör finnas i butik när du läser det här. Sammantaget är Lore of the Forsaken bara att rekommendera för den som vill ha allt till Werewolf. Den som nyss köpt spelet har mycket större nytta av de andra tillbehören. Självklart kan en erfaren spelledare hitta användbara bitar, men mycket förblir nog oanvänt.

Sätt ditt eget betyg på Lore of the Forsaken!

Totalt har 5 personer röstat.
Intryck 6,2