Ashes of Middenheim
Green Ronin
WFRP
96
218:-

Intryck: 6     Innehåll: 7   13

Efter att ha värmt upp med scenariosamlingen Plundered Vaults spänner Green Ronin nu vingarna och släpper Paths of the Damned: Ashes of Middenheim, första delen i en episk kampanjtrilogi. Gamla spelare kommer ofelbart att göra jämförelsen med den klassiska Enemy Within-kampanjen, av många ansett vara en av de bästa utgivna kampanjerna någonsin. Huruvida Paths kommer att stå sig i en sådan jämförelse är ännu för tidigt att säga men det är tveklöst det mest intressanta supplement som släppts till det nyutgivna WFRP, hittills.

Boken är 95 sidor lång och består till 1/3 av material om Middenheim och till 2/3 av de första åtta delarna av Paths-trilogin. Materialet om Middenheim är mycket bra och innehåller information om stadens historia, geografi, administration och maktelit. En detaljerad karta ger en mycket heltäckande bild av staden och kartan förtydligas sedan med uppförstoringar för varje kvarter där också byggnader, parker, institutioner, vattenhål och andra intressanta platser märks ut och beskrivs utförligt. Jag fastnade speciellt för kartan över stadens kloaksystem där fantasin lätt frammanar skavens och andra otäckingar.

Kampanjen, som lämpar sig för karaktärer i sin första och andra karriär, har allt som kännetecknar WFRP. Spelarna, som anländer till Middenheim strax efter att staden överlevt belägringen av kaotiska horder, blir snart indragna i händelser som leder dem i kultisters spår rakt in i stadens intrigerande och korrumperade maktelit. Som vanligt är ingenting vad det ser ut att vara och spelarna finner sig mer än en gång överrumplade av plötsliga och oväntade vändningar.

Med tanke på den högt uppdrivna utgivningstakten Green Ronin anlagt skall det till ett drivet spelgäng för att både hinna köpa och spela Ashes of Middenheim innan andra delen av trilogin, Spires of Altdorf, kommer ut. Det är tur det för Ashes of Middenheim ger så mycket mersmak att ingen kommer att vara villig att vänta någon längre tid.

Text: Christoffer Krämer

Sätt ditt eget betyg på Ashes of Middenheim!

Totalt har 25 personer röstat.