Old World Armoury
Green Ronin
hårdpärm
WFRP
128
268:-

Nästa faktabok i raden är Old World Armoury. Liksom monsterboken är detta en 128 sidor lång färgbok och likt monsterboken är det ett gediget hantverk som många spelare och spelledare har väntat på. Här i ligger samtidigt bokens största problem, bokens namn och framsida kan förleda till högre förväntningar, för vissa, än vad boken sedan kan leverera. För trots antydan är boken ingen jättelik samling vapen och rustningar, utan snarare en rejält utökad version av utrustningskapitlet i grundreglerna. Självklart kan vi lära oss mycket nytt kring vapen, rustningar, heraldik, krutvapen och strid i boken, men sidor fulla med illustrationer och statistik lyser med sin frånvaro. Personligen tycker jag att detta är en styrka eftersom ändlösa vapenbeskriv-ningar inte riktigt får det att spritta i mina lemmar men jag vet att jag inte får medhåll av alla i denna tråkpacifistiska åsikt. Boken erbjuder dock, i övrigt, i en kortfattad sammanfattning: Matnyttig information kring mynt, handel, ekonomi, skatteväsen och dylikt. Vidare fakta om all tänkbar icke stridsrelaterad utrustning, mat, dryck, gifter, religiösa föremål och underligheter. För den djurintresserade finns information om riddjur och vagnssttrider och för den kapitalistiskt lagde finns gott om information om tomt- och husköp, personalkostnader, lyxvaror och dylikt. Tveklöst välfylld, men inte helt billig.

Gissningsvis kommer andra spelledare i WFRP att reagera som jag när jag läser boken och bli över öronen förtjust i vissa partier och känna att andra är för knapphändigt beskrivna eller, i motsats, alldeles för långrandiga. Personligen kommer jag att ha boken vid min sida när jag spelleder och de sidor som kommer att vara extra tummade är de som hjälper mig plocka fram det som är så typiskt WFRP: doften av renässans, känslan av en begynnande klasskamp och en värld i teknisk och poltitisk omvälving.

Mitt slutomdöme blir: köp om du har pengar men vittja inga fickor för att få råd.

Text: Christoffer Krämer

Sätt ditt eget betyg på Old World Armoury!