Sigmar´s Heirs
Green Ronin
hårdpärm
WFRP
128
268:-

Tredje boken i detta första stim av faktaböc-ker är den 128 sidor färgglada Simgmar’s Heirs. Det är den första geografiska faktaboken och Green Ronin börrjar med att fördjupa informationen kring Imperiet, det centrala rike där rollspelet officiellt är förlagt. Likt högstadieelver med ett temaarbete i SO börjar pojkarna från Seattle från grunden och arbetar sig framåt. Först geografi och sedan historia. När dessa stenar är på plats bygger de på med samhällskunskap i form av maktstrukturer, valsystem och juridiskt system och sedan avslutar de med en hälsosam dos religion i form av religioner och kulter. En klar röd tråd löper genom boken och en turist från Bretonnia eller Kislev kan inte begära en bättre reseguide. Bitivis lyser boken klart. Skissen över elektorssystemet är ljuvlig, upptäckningen över udda och sällan upprätthållna lagar inspirerande och åtta nya karriärer kommer inte någon att klaga på. Personligen har jag dock några detaljer som jag inte riktigt kan förlika mig med, ibland på ett helt känslomässigt och irrationellt plan. Döm själva: Otroligt mycket fokus ligger på situationen JUST NU. Green Ronin har justerat sitt WFRP-universum med fakta och händelser som alla leder upp till år 2522. Här föredrar de att alla förlägger sina kampanjer och vi får därför hela tiden fakta som är dagsaktuell – vilken stadsrådsmedlem som är sjuk och så vidare. Lätt justerat givetvis, men jag föredrar mina världar lite öppnare.

Kartan över Imperiet är, för att maxutnyttja utrymmet, vriden 80º (norr är inte uppåt i boken). Det rubbar mina cirklar.

Den djupgående information som landskap för landskap presenteras i bokens huvuddel är bra och innehåller mycket gott, men i längden blir det lite lååångsnaaark.

Skall man köpa den här boken nu då? Ja, gör det och hoppa sedan över ett halvdussin eller så av alla andra geografiska faktaböcker som lär komma i en strid ström. Bretonnia, Tilean City-States, Estalian Kingdoms, Border Princes…säg stopp…

Text: Christoffer Krämer

Sätt ditt eget betyg på Sigmar´s Heirs!

Totalt har 13 personer röstat.