Explorer´s Handbook
hårdpärm
Dungeons & Dragons
160
268:-
  Intryck: 7     Innehåll: 9   16

Ibland släpps böcker som hjälper till att definiera en spelvärld, som du läser och tänker ”nu förstår jag!”. Explorer’s Handbook till D&D är en sådan bok. Jag gillar Eberron, jag gillar källmaterialet man hämtat inspiration från, och jag gillar systemet. Ändå har jag inte vetat vad jag ska göra med allt. Det känns ofta som vanlig D&D-fantasy, utan den krydda som gör Eberron speciell. Denna osäkerhet råder den här boken bot på.

Explorer’s Handbook fokuserar på utforskning, både hur man gör och vart man kan åka. Lämna Sharn och upptäck världen, ta blixttåget och lämna de civiliserade länderna bakom dig; Eberron-känslan tar form, det känns som Jakten på den försvunna skatten! Fast med svärd och svartkonst, förstås. Först diskuteras varför man reser, hur och hur lång tid det tar. Efter det följer utrustning, organisationer, expedtioner och nya tilläggsklasser. Man hittar kartor över flera fordon, som luftskepp, stormskepp och blixtspårståg. Organisationen som beskrivs kan rollpersonerna vara medlemmar i, och idéer för hur detta kan leda till äventyr finns med. Därpå beskrivs platser där din resa tar sin början, mellanlandningar på vägen och slutdestinationer. Du får exempel du kan använda rakt av, kartor, SLP och äventyrsidéer. Boken igenom har författarna små utläggningar om specifika detaljer i Eberron.

Innehållet riktar sig till spelledaren. Texten är skriven med glimten i ögat och med mer attityd än de annars torra och ibland tråkiga texterna i andra D&D-böcker. Ibland känns det forcerat, men oftast fungerar det. Eberron innehåller mest kampanjspecifik information, men då platserna som beskrivs är okända platser som ska utforskas kan en spelledare lätt anpassa dessa till sin egen D&D-kampanj. En spelledare som funderar på vad hon ska göra med Eberron får massor med idéer och exempel på hur man kan skapa spännande äventyr med den där pulpkänslan Eberron ska genomsyras av.

Under Artiklar på www.speltidningen.se hittar du innehållsförteckningen, om du vill veta mer!

Text: Magnus Seter

Sätt ditt eget betyg på Explorer´s Handbook!