Axis & Allies Miniatures
Avalon Hill/WotC
2
218:- för starters
125:- för boosters
  Intryck: 9     Innehåll: 8   17

År 2000 släppte WizKids spelet Mage Knight, vilket skapade en helt ny spelgenre, Collectable Miniatures Games. Figurspel med färdigmålade figurer du köper i starter- och boosterpack, precis som med samlarkortspelen. De senaste åren har denna typ av spel blivit mer och mer populär och nu har turen kommit till andra världskriget, i form av Axis & Allies Miniatures från Avalon Hill. I USA var detta en gigantisk release, men beror det på att spelet är bra, eller säljer det bara för att det står Axis & Allies på det?

Mitt första intryck när jag öppnar mitt starterpack är att jag får ganska mycket för pengarna. Jag hittar 2 stridsvagnar, 2 antitankvapen, 2 ledare och 5 infanterienheter – figurer som är gemensamma för alla starterpack. Man får också med 1 slumpmässig figur som är ”rare”, så totalt 12 figurer alltså. Alla figurer får med små kort med information om just de enheterna; inköpskostnad, speed, defense, attack, specialregler och liknande. Det ingår fyra dubbelsidiga kartor, med ungefär 8 x 6 hexagoner på varje sida samt tärningar och två regelböcker, en utförlig och en för att snabbt komma igång. I mitt boosterpack hittar jag 9 slumpmässiga figurer, kort för dessa samt en lista över de figurer som finns med i spelet. Totalt finns 48 olika modeller fördelade på 7 olika nationer. På axelmakternas sida har vi tyskar, italienare och japaner. De allierade är amerikaner, engelsmän, ryssar och fransmän.

Modellerna ser riktigt bra ut, man har lyckats med målningen och gjutningen. Givetvis är det inte samma sak med modeller i plast, men för det låga priset är jag mycket nöjd. Det är en bra spridning på modellerna, även om jag tycker att man kunnat skippa vissa nationer för att släppa dem i en senare expansion.

Reglerna påminner om det vanliga bräd-spelet på så sätt att man rullar många tärningar många gånger, men det flyter på snabbt och är enkelt att lära sig. Det finns ett par olika sätt att spela på. Givetvis kan man bara bygga ihop varsin styrka för att sedan försöka ha ihjäl sin motståndare in-nan han har ihjäl dig. Det kan vara roligt ibland, men spelet ger mycket mer om man kryddar det lite genom att välja något av de scenarion som finns. Det vanligaste scenariot är att kontrollera olika mål, som hus, kullar och liknande. Man kan också spela att man måste bryta sig igenom motståndarens linje för att ta sig ut från kartan. Det är ganska enkelt att komma på egna scenarion. Dessutom läggs nya scenarion ut på den officiella hemsidan. I spelet finns åtta olika typer av terräng, vilket ger variation. Line of sight används i spelet, så du kan inte skjuta genom alla typer av terräng precis som du inte kan förflytta dig genom alla.

Striderna i spelet är enkla. Du slår så många tärningar som du har i attackvärde, vilket i sin tur beror på vilken typ av enhet du anfaller samt på vilket avstånd. Räkna sedan hur många av dina tärningar som slog fyra eller mer och jämför detta med försvarsvärdet på enheten som blev träffad. Är ditt anfallsvärde mindre händer ingenting, är det lika fick du in en träff, är det större fick du in två och är det dubbelt så mycket eller mer mot försvarsvärdet fick du in tre träffar. Den första träffen gör att enheten blir splittrad vilket varar i en runda. En splittrad enhet kan inte flytta på sig eller skjuta försvarseld. Den får också -1 på varje attacktärning och -1 på sitt försvarsvärde. Vid en andra träff förstörs soldater. Fordon blir istället skadade, vilket gör att de får -1 på attacktärningarna, -1 i försvar och -1 i hastighet. Dock gäller detta permanent till skillnad från den splittrade effekten som bara gäller i en runda. En tredje träff förstör även fordon.

Jag gillade det här spelet, systemet känns precis lagom avancerat, figurerna är snygga, reglerna är välskrivna och det går fort att spela, men innehåller ändå ganska många intressanta spelmekanismer. Att figurerna dessutom är i 15mm gör att man mycket väl kan spela det på riktig terräng också, om man nu fastnar riktigt ordentligt för spelsystemet.

Text: Tobias Eliasson

Sätt ditt eget betyg på Axis & Allies Miniatures!

Totalt har 19 personer röstat.