Marvel Trading Card Game
Upper Deck Entertainment
2

149:- för starters
45:- för boosters

Varje gång jag plockar fram min kortlek och sätter igång och spelar Marvel kommer jag osökt att tänka på gamla hederliga Batman, som i tight blågrå trikå och kulmage spöar skiten ur skurkar till ljudeffekter som ’biff’, ’pow’ och ’sock’ innan han och Robin blir tillfångatagna för att gång efter annan slå sig fria till samma sköna smockljud. Nu är ju inte Batman själv med i detta kortspel, men väl hans brottsbekämpande kollegor såsom Spindelmannen och Fantastiska Fyran, vilka mer än väl fyller hans plats i härligt hysteriska gruppslagsmål. För det är just det som Marvel går ut på. Varje spelare ska med en välkomponerad lek bestående av 60 kort mosa ner motståndaren från 50 till 0 uthållighetspoäng, och för att åstadkomma en svårstoppad armada av skurkar eller brottsbekämpare kan man välja mellan en mängd olika kort. Dessa är indelade i fyra sorter: karaktärer, utrustning, platser och sk plot twists, alltså kort som t ex ger oväntade förloppsförändringar eller förstärker en nederlagstippad och mesig skurk till att sparka rumpa på den stora, tuffa superhjälten.

Reglerna är tydliga och logiska, om än något kluriga för den som aldrig tidigare spelat liknande kortspel. Dessutom är allt på typisk spelengelska, vilket sätter ribban lite högre än bara vanlig nybörjarkunskap.

Har man väl lärt sig reglerna så känns de i alla fall stabila. Varje runda spelas en resurs ut som kan användas till t ex rekrytering av önskad slagskämpe från den brottsbekämpnings- eller skurkgrupp du valt att köra med i leken. Finessen är dock att resursen spelas ut uppochnervänd, och kan således dölja både plats eller plot twist. Poängen blir att motståndaren aldrig kan vara riktigt säker på vad som döljer sig under kortet, som när som helst kan vändas upp för någon klatschig förmåga. Skulle du sakna plats eller plot twist går det dessutom bra att använda vilka kort du än har på handen, så någon tröghet i resursuppbyggnaden behöver inte uppstå. Dessa steg genomförs av samtliga spelare i ordning innan det är dags för själva attackfasen, i vilken dina olika karaktärer nu får chansen att verkligen visa vad de går för. Om karaktären är starkare än motståndarens så slås försvararen omtöcknad och spelaren förlorar lika många uthållighetspoäng som karaktären kostade att rekrytera, och karaktären riskerar att slås ut helt vid rundans slut. Det är nämligen så att man i slutet av varje runda får tillbaka en omtöcknad slagskämpe, resten åker dessvärre ohjälpligt ut. Detta öppnar för mycket taktik, ett stort utnyttjande av plot twists (som för övrigt får spelas gratis förutsatt att man har ett tillräckligt antal resurser i spel för just det kortet) och att många karaktärer är i spel samtidigt för en riktig fight.

Skulle en mot en inte räcka ingår regler för flera personer, eller vad sägs om Grand Melee, där sisten kvar vinner. Hur galet skulle inte det vara med fem-sex spelare, eller ännu fler!

Bilderna på korten är läckra, och även om jag själv inte öppnat en Marveltidning på över fem år så känner man igen sig i stilen. Enligt reklamen ska det dessutom vara originalillustratörerna som står för bilderna även i kortspelet, vilket borgar för en hög igenkänningsfaktor. Överhuvudtaget så håller spelet hög klass i utseendeaspekten, korten är tydliga och illustrationerna i stort välgjorda.

Tråkigt nog är inte allt helt perfekt. Regelboken innehåller t ex inte alla specialegenskaper som vissa kort innehar, och texten på kortet kan ibland vara svårtolkad.

Jag befarar dessutom att man som spelare, förutsatt att det inte investeras flera hundra kronor på boosters, sitter med en lek baserad på antingen Spindelmannen eller Sinister Syndicate, då jag på ett startpaket och åtta boosters inte lyckades få ihop ens en tänkbar lek med någon annan grupp.

Bortser man från detta så är dock Marvel ett trevligt kortspel, med goda möjligheter för taktik.

Text: Conny Andersson

Sätt ditt eget betyg på Marvel Trading Card Game!