Fable - The Lost Chapters
Lionhead Studios
Microsoft
Rollspel
399:-

Intryck: 8     Innehåll: 6   14

Fable, ett av förra årets storspel till Playstation, har nu äntligen kommit till PC. Teamet på Lionhead studios har lagt till material och släppt något av en directors cut version. Man har lagt till fler vapen, mer monster och fler uppdrag för spelaren att lösa.

Fable är i grunden ett rätt ordinärt hack´n slash rpg där man löser olika uppdrag och samlar exp, men spelet har element som gör att det skiljer sig från mängden. För det första så påverkar alla val man gör i spelet hjälten. Det kan handla om moraliska val, om man begår onda handlingar får man ett mer ondskefullt utseende och de personer man möter behandlar en mer ondskefullt. På liknande sätt förändras karaktären om man använder magi extremt mycket (man får mycket blek hy) eller om man äter väldigt mycket fet mat (hjälten sväller upp som en ballong). Dessa element gör att Fable känns som ett The Sims light, där man kan varva monsterdödandet med att förändra frisyr och kläder på sin hjälte, köpa hus och gifta sig. Allt detta bidrar till att skapa en levande och trevlig värld som man med glädje kan spendera många timmar i.

Tyvärr dras upplevelsen ner av det krångliga och otympliga interfacet som är kvar sedan playstationtiden. Det är tråkigt att man i portningen inte har brytt sig om att anpassa menysystem och styrning till pc och dess tangentbord utan behållit ett system som är anpassat för några få knappar på en handkontroll. Detta gör att tiden det tar att få fram något ur sin packning är onödigt lång, vilket drar ner tempot i spelet och lägger in ett onödigt irritationsmoment.

Grafiken håller mycket hög klass och påminner om World of Warcrafts halvrealistiska stil. Även musiken och röstskådespelarna håller hög klass. Dialogerna känns trovärdiga och det är riktigt kul att vandra runt i staden och höra lokalbefolkningen prata om ens senaste bravader. Har man inte spelat Fable på ps2 och man är sugen på ett småtrevligt rpg light så är Fable – The Lost Chapters ett spel man definitivt ska spela!

Text: Marcin Kucharski

Sätt ditt eget betyg på Fable - The Lost Chapters!

Totalt har 18 personer röstat.