Fahrenheit
Quantic Dream
Atari
Äventyr/RPG
349:-

Intryck: 6     Innehåll: 7   13

Så var det dags att gjuta nytt liv i en genre av spel som var vanliga på 90-talet – de interaktiva berättelsespelen. Då, på 90-talet, innebar dessa spel en orgie av klickningar tills man till slut hittade rätt sak eller rätt alternativ för att komma vidare. Jag minns hur jag frustrerat tog mig igenom en del titlar på detta sätt, och hur min irritation växte när det blev alltmer uppenbart att spelet egentligen inte brydde sig om vad jag ansåg skulle göras, utan mer om hur jag gjorde det. I vissa fall hade dock dessa spel en såpass stark och underhållande berättelse att det var mödan värt.

Nu är det 2005 och har det då hänt något nytt? Fahrenheit bjuder på en filmisk upplevelse där tonvikten ligger på en genomarbetad historia. Med ett tungt anslag introduceras du i berättelsen genom att en av huvudkaraktärerna, Lucas, genomför ett mord på en toalett, och du får förstå, genom ”filmklipp”, att det inte bara rör sig om ett simpelt mord, utan att det ligger mer saker bakom detta. Sedan, när du själv tar över Lu-cas, får du ett antal alternativ på saker att göra genom att röra dig genom rummet. Du kan t ex flytta på kroppen, gömma mordvapnet, tvätta dig osv. En del handlingar leder snabbt till att du blir gripen och att spelet därmed tar slut, medan andra tar dig vidare. Det roliga med Fahrenheit, i det avseendet, är att många av dina handlingar får konsekvenser senare i spelet; om du t ex väljer att inte gömma kroppen, kommer näste man med behov snabbt att se att något är galet och därmed slå larm. På det viset känns spelet levande på ett stimulerande vis, trots att en del drag finns kvar från tidigare titlar i samma genre. Likaså är greppet att göra berättandet mer drivande genom att växla mellan olika huvudpersoner en bra sak. Förutom att spela ”mördaren” Lucas, spelas även mordutredaren Carla. Hon, och hennes assistent, introduceras genom att de ska försöka utreda mordet på toaletten. En sådan sak tar bort en del av det linjära intryck ett spel av den här typen ofta plågas av.

I Fahrenheit finns även en ”humör”-mätare som indikerar personernas mentala hälsa, inte helt olikt Call of Cthulhus ”Sanity points”. Dina beslut och handlingar påverkar denna mätare, som i sin tur påverkar dina upplevelser. Vill det sig riktigt illa kan mätaren gå i botten och personen drivas till självmord. Detta är ytterligare en detalj som ger djup och som får en att skärpa sig under spelandet.

Det har med andra ord hänt en del på senare tid även om huvuddragen finns kvar; du följer fortfarande en ramberättelse, men har betydligt friare tyglar inom denna och där interaktiviteten börjar göra skäl för namnet. Så länge du spelar ”förnuftigt” kan spelet säkert ge en illusion av stor valfrihet, vilket är ett steg i rätt rikting, även om du säkert kommer till ställen där trist upprepande och frustration infinner sig.

Finns det något negativt? Ja, kontrollerna. Jag förstår inte varför så många spelutvecklare ska försöka hitta sina egna lösningar. Visst, till slut vänjer man sig med det mesta, men innan man nått dit så är diverse svordomar utdelade. I Fahrenheit finns det dessutom en detalj som är bestående irriterande, och det är deras ”action”-knappar. När något händer i spelet som kräver snabba ryck, ska en knappkombination följas för att lyckas med manövern, till exempel hoppa undan för en bil. Jag kände mig som en fyraåring på motorikträning varje gång detta dök upp, och det hör liksom inte hemma i ett spel av den här typen.

Slutsatsen är att detta är ett bra spel som tillför något nytt utan att revolutionera. Var du allergisk mot spel av den här typen förut så lär du inte ändra uppfattning i och med Fahrenheit, men annars lär du uppskatta de nya inslagen, både i ”funktioner” och berättande.

Text: Mikael Hermansson

Sätt ditt eget betyg på Fahrenheit!

Totalt har 16 personer röstat.