Götterdämmerung - Spelledarskärm
Riotminds

Götterdämmerung
8-sidig skärm, 16-sidigt häfte
89:-

Spelledarskärmen till Götterdämmerung är bastant och står stadigt på bordet. Utsidan pryds av en illustration som jag tror är gjord av Peter Bergting, även om det inte anges någonstans. Jag hade hellre sett en scen från överklassens salonger, med ockultister, diplomater och pudrade peruker, i stället för en kyrkogård med varulvar och likskändare, men det handlar väl om vilken stämning man väljer att betona i spelet. Väldigt snygg är bilden i vilket fall som helst. Tyvärr är några få tabeller placerade på utsidan och stör helhetsintrycket. Av tradition brukar man ju placera tabeller som främst spelarna har nytta av där, men i det här fallet är samtliga tabeller på utsidan endast användbara när man skapar sin rollperson. Därför känns de mer än lovligt onödiga, för man kan knappast skapa en rollperson med enbart spelledarskärmen som hjälp.

Insidan är gulaktigt pergamentartad, ungefär som grundböckerna, och mycket snygg. Formgivningen av tabellerna kan man ha åsikter om, men den är densamma som i grundböckerna. Urvalet av tabeller är det inget fel på. Man kan hitta de flesta tabeller som kan tänkas komma till användning under spelets gång, främst då kanske tabellerna för skräck och följderna av olika skräcknivåer, samt alla tabeller som har med strid att göra.

Förutom själva spelledarskärmen innehåller paketet ett häfte på 16 A5-sidor med två äventyr. Visst kan det vara vettigt att inkludera något mer än bara skärmen, men förutom traditionen ser jag ingen anledning till att det ska vara just äventyr. Mer motiverat vore då spelledarhjälpmedel, som i Exalteds spelledarskärm eller den kommande modulen Vägar till Skymningshem: Andra Imperiet. Äventyren är mycket korta och något bagatellartade, med en viss tendens till rälsning som det lilla formatet kanske automatiskt leder till. Formgivningen är trevlig, bortsett från några mindre brister, och är densamma som i de officiella äventyr som finns att ladda ned från nätet.

Text: Svante Landgraf

Sätt ditt eget betyg på Götterdämmerung - Spelledarskärm!

Totalt har 29 personer röstat.