Übel Staal
Riotminds
Götterdämmerung
76
199:-

Intryck: 4     Innehåll: 5   9

Död och bråddjupa hemligheter rörande ockultisten Übel Staal är det första längre äventyret till Götterdämmerung, och som sådant kan man tycka att det borde fördjupa och närmare definiera världsbeskrivningen och stämningen från grundböckerna, så som Vildhjarta gjorde för DoD6. Tyvärr är så inte fallet. Äventyret är till strukturen ett ordinärt mysterium som utspelar sig i en liten tysk stad. De övernaturliga element som förekommer sätts inte heller här in i ett sammanhang. En del ledtrådar är antingen aningen krystade eller banala, till exempel latinska fraser som ska översättas. Annars är staden väl beskriven, och det finns en stor mängd spelledarpersoner. Beskrivningarna av dessa tar upp 25 sidor, på grund av regelsystemets komplexitet och författarnas vilja att sätta ut precis alla spelvärden (inklusive GE-slag, alltså 5 x grundegenskapens värde, och både BAS, FV och CL i stället för bara CL för färdigheterna), även på SLP som inte alls borde kunna hamna i strid.

Värre är att äventyret är väldigt ologiskt upplagt. Vid en första genomläsning är man lika förvirrad som rollpersonerna förväntas vara. Det hänvisas på många ställen till händelser, platser och personer som beskrivs först senare i äventyret. Intrigen är inte sammanfattad någonstans. Spelare som missar någon ledtråd kan köra fast helt, och det är mycket troligt att så sker. Det är synd, för det finns en hel del intressanta och spännande idéer i grunden.

Formgivningen är ungefär som i grundböckerna, fast i svartvitt. Det är en mycket större skillnad än man skulle kunna tro. Pergamentkänslan och den röda färgen var en stor del av charmen med det utseendet. I svartvitt blir intrycket sterilt och tråkigt. Tyvärr är typografin långt från någon höjdare. Text avsedd att läsas upp för spelarna är satt med större radavstånd, vilket ger ett ofokuserat intryck, och rubriknivåerna är ofta inkonsekventa och förvirrande. Illustrationerna, alla gjorda av Peter Bergting, håller däremot en hög klass som alltid.

Text: Svante Landgraf

Sätt ditt eget betyg på Übel Staal!

Totalt har 48 personer röstat.