Magic of Incarnum
Dungeons&Dragons
224
298:-

Intryck: 7     Innehåll: 6   13

Magic of Incarnum beskriver på 224 sidor en ny källa för magi i D&D. Incarnum är livsenergin som fyller multiversumet, och som skapas av alla varelsers livsessens; levande, döda och kanske till och med de som inte ännu är födda. I sin renaste form är incarnum en lysande blå dimma, och de som är tränade i att hantera den kan forma energin till soulmelds, eller kanalisera den inneboende energin, essentia, till att öka egna förmågor eller krafter.

Soulmelds är fysiska manifestationer av incarnum som du bär på chakras, kraftcentrum, på kroppen. En rollperson har 10 chakras att tillgå.

Essentia är rollpersonens egen källa till incarnum och kan användas till att förstärka soulmelds eller öka effekten av knep, klassförmågor eller andra speciella förmågor. Essentia förbrukas inte, utan kan omfördelas vid behov, om man kan kontrollera incarnum tillräckligt bra.

MoI delas in i åtta kapitel; Races (fyra nya), Classes (tre nya), Character Option (färdigheter, knep och ersättningsnivåer för olika folkslag), Soulmelds (allt om vad du kan göra med soulmelds), Magic (nya besvärjelser och magiska föremål), Prestige Classes (tio tilläggsklasser), Monster (femton nya), Incarnum Campaigns (tips om råd om hur man kan använda MoI på olika sätt). Allt avslutas med några appendixar och nya rollpersonsformulär.

Själva jämför WotC boken med Expanded Psionic’s Handbook, men på samma sätt som psioniska krafter alltid har känts udda och inte förankrade i resten av D&D-reglerna känns det som om incarnum kommer att bli en fotnot i spelets historia. Det är en välskriven bok, med många nya idéer och spännande tillägg och den sedvanliga höga kvaliteten på layout och illustrationer, men med ett begränsat användningsområde. MoI passar bäst för de spelledare som ska starta en helt ny kampanj och tänker använda alla tillägg i boken, och vill skaka om spelarnas förutfattade meningar om hur saker och ting fungerar i D&D.

Text: Magnus Seter

Sätt ditt eget betyg på Magic of Incarnum!

Totalt har 7 personer röstat.