Välkommen till Magnus Kvalitetsindex för d20-produkter. Här finner du betyg på nästan 90 produkter, och i flera fall till och med en kort recension!

Metod
Först läser jag boken. Sen när jag känt efter lite, sätter jag mig och funderar på de olika delarna som ingår i en bok, och jämför dessa med andra böcker. "Är den här boken bättre än den där andra boken?", eller "Känns det här som en kvalitetsnivå som jag ser ofta, men som inte är något speciellt?", eller "Är detta en riktigt imponerande bok?". Sen försöker jag göra lite överslag på hur reglerna fungerar, och hur de förklaras. Tydlighet är en viktig grej för mig. Kort kan man säga att jag tittar på följande (i ingen speciell ordning):

  1. Grafisk form - hur tydlig är layouten?
  2. Illustrationer - förhöjer de stämningen, kan de användas för att visa spelarna? Är omslaget coolt?
  3. Språk - är det lätt att läsa, är det bra stämning?
  4. Struktur - är texten väl strukturerad, hittar jag det jag vill där jag tror att det finns?
  5. Redigering - är boken välredigerad, eller finns det en massa dumma misstag?
  6. Reglerna - följer man reglerna, uppfyller man kraven på d20-licensen?
  7. Story - är det en spännande och unik berättelse, eller har man bara gjort samma trötta sak igen?
  8. Pris - fast det tycker jag inte är så viktigt, jag bryr mig mer om kvaliteten på produkten än om pris. Oftast, i alla fall.
  9. Fysiska kvaliteter - är boken bra bunden? Är det bra papper? Bra tryck och omslag?

Allt detta vägs samman till ett enda betyg, som ska tas som en indikation på vad jag tycker om boken, och inte som ett universellt facit för vad alla andra tycker om den. Smaken är alltid individuell. Mycket baserar sig på magkänsla, men också på över 20 års erfarenhet av att läsa, spela och skriva rollspel. Det som känns bra får höga betyg, det som känns dåligt får låga.

Jag har även på senare tid börjat ange en uppskattning av andelen Open Gaming Content i en prodult, alltså material som är fritt för andra spelutvecklare att använda i sina produkter. Dessa delas in i kategorierna ingen, låg andel, viss andel, hög andel och 100%. Det är ofta väldigt svårt att göra en vettig bedömning av hur mycket OGC en produkt innehåller, och denna bedömning ska oftast enbart ses som en indikation. Än så länge har inte alla produkter en sådan bedömning, men i sinom tid ska alla ha det.

Om du undrar varför några av minirecensionerna är på engelska så är det helt enkelt för att jag först skrivit dem på olika diskussionsfora, och hade tanken att göra detta till ett index på engelska. Jag övertalades dock att skriva mina minirecensioner på svenska, och kommer att översätta alla engelska när jag får tid och möjlighet.

Slutligen ett citat som alla som recenserar spel, och som läser recensioner av spel, gör gott i tänka på:

"The tendency to confuse personal taste with objective quality is nearly universal." - Robin D. Laws - Robin's Laws of Good Gamemastering (Steve Jackson Games, 2002)

Skala
10… Mästerlig!
9… Wow! Cool!
8… Så ska det göras
7… Inspirerande
6… Bra
5… Godkänd
4… En besvikelse
3… Undermålig
2… Dålig
1… Usel

Förkortningar
D&D = Dungeons & Dragons
d20 = d20 system
SW = Star Wars

* = ny på listan eller uppdaterad information

Nionde listan
10/10 The Last Dance - d20 adventure (Atlas Games). A beautiful and atmospheric tale of love and hate, and the magic of dancing. Focuses heavily on the roleplaying aspect of the game, and forces the players (yes, the players) to actively participate in the action. Well written, brilliantly designed and well edited.

10/10 Forgotten Realms Campaign Setting - D&D campaign setting (WotC). Stunning and beautiful book. Packed with solid writing, game design, and extra material, and the perfect primer for The Forgotten Realms.

10/10 The Wheel of Time Roleplaying Game - d20 roleplaying game (WotC). A complete game in one book, and a solid implementation of the d20 system. Brilliant illustrations and an inspiring take on magic as it relates to the world of The Wheel of Time.

10/10 Call of Cthulhu d20 - d20 roleplaying game (WotC). An action focused take on the Cthulhu mythos. Retains much of the atmosphere of the original while adding pulp era shenanigans, presented with unorthodox and painful layout and great illustrations. Ingen OGC.

10/10 Requiem for a god - d20 supplement (Malhavoc Press). A fresh format and an inspiring discussion on how to deal with the death of a deity in a d20 campaign. Much of the advice can be used with any rules system. A bit dry and academic, but well written.

10/10 The Book of the Righteous - d20 supplement (Green Ronin). A complete pantheon and the details of the organisations associated with it. Good rules, excellent organisation and brilliant writing, you can easily drop the contents of this book into almost any fantasy campaign. Låg andel OGC.

10/10 Dynasties and Demagogues - d20 supplement (Atlas Games). Den som bestämde att man inte kan spela intrigfyllda politiska äventyr med D&D eller d20-systemet glömde att berätta det för Chris Aylott. Denna man har nämligen skrivet en hel bok fylld med regler för hur man hanterar det livsfarliga spelet bakom kungadömets kulisser. Och den blev så bra att han och Atlas Games, som ger ut boken, vann en Ennie för den! Viss andel OGC.

10/10 Nyambe - d20 campaign setting (Atlas Games). Ett av de bästa bevisen på att det går att göra banbrytande och originella produkter för d20-systemet. Nyambe är en originell och ovanlig spelvärld, med solida och väl genomtänkta regler. Den ger en inspirerande bild av hur en spelvärld med afrikansk inspiration och en dos fantasy kan se ut.

*10/10 Dungeon Master's Guide 3.5 - D&D core rules (WotC). Fullmatad med regler och tips för den som skall agera som Dungeon Master. Boken innehåller spelledartips och extraregler, liksom riktlinjer för hur man hanterar bland annat belöningar och icke-spelarfigurer. Dessutom återfinns instruktioner för hur man driver kampanjer och skapar egna spelvärldar. Avsevärt förbättrad version jämfört med 3.0. Boken har omdisponerats och innehåller nu ännu fler tips till spelledaren, mer info om fällor och Prestige Classes. Bland de mest uppenbara nyheterna finner man korta kapitel om de olika existensplanen och grundläggande så kallade Epic-regler för att spela väldigt mäktiga rollpersoner.

*10/10 Draconomicon - D&D accessory (WotC). En imponerande fyrfärgsbok om drakar. Boken är packad med text och innehåller allt man kan tänka sig vilja veta om dessa bestar, med bilder på dem och deras hålor, regler för hur man spelar dem som rollpersoner, extra feats, prestige classes, allt man kan tänka sig. Ingen OGC.

*9/10 Galactic Campaign Guide - SW accessory (WotC). Fantastisk bok med tips och råd till spelledaren. Innehåller material som kan vara nyttigt för vilken spelledare som helst, oavsett spel. Lite regler, men många tips! Ingen OGC.

*9/10 Monster Manual 3.5 - D&D core rules (WotC). Speldata för över 500 monster och varelser som man kan råka ut för i D&D, från råttor och andra djur, till drakar, demoner och olika odöda. Alla de vanligaste monstren finns med i MM, och alla presenteras med en svårighetsnivå som anger ungefär hur farliga de är för rollfigurerna att möta, samt i vissa fall tips för hur de slåss. I version 3.5 har ett antal varelser tillkommit, och reglerna för hur man tilldelar dem Skills och Feats har ändrats. Vidare har reglerna för Damage Reduction gjorts om för att vara mer konsekventa och lättare att använda. Innehåller även regler för att skapa nya monster, och en bunt nya templates. En klar förbättring jämfört med tidigare version. Ingen OGC.

*9/10 Skull & Bones - d20 campaign setting (Green Ronin). En regel- och bakgrundsmodul som andas sjörövare och havsbrus - ett måste för den som vill återskapa piraternas svindlande äventyr. Boken innehåller precis det man kan förvänta sig och ännu mer därtill, både rent historiska fakta och information om den mytologi och vidskepelse som präglade piraternas liv och leverne. Detta skapar en smakfull blandning av såväl piratäventyr som skräck. Hög andel OGC.

9/10 Star Wars Roleplaying Game Revised Rulebook - d20 roleplaying game (WotC)

9/10 Midnight - d20 campaign setting (Fantasy Flight). Hur skulle en rollspelsvärld se ut om ondskan vunnit? Detta är en inspirerande kampanjvärld som presenterar många nya idéer och ger spelare och spelledare chansen att prova något annorlunda. Perfekt för den som gillar världar där ondskans krafter är starka, och där spelarnas hjältar är de enda som kan stå emot mörkret! Men hantera boken varsamt, annars faller den isär.

*9/10 Players's Handbook 3.5 - D&D core rules (WotC). Innehåller allt som behövs för att skapa en rollfigur. Man får veta hur man slår fram sina egenskaper, vilka olika spelbara varelser som rekommenderas som rollfigurer, vilka yrken som finns och vilka förmågor dessa har. PH inkluderar även förbättringsreglerna med tabeller för alla elva grundyrkena. Det är också i stort sett fritt för varje spelare att blanda olika yrken i syfte att skapa olika spännande kombinationer för just sin rollfigur. I den här versionen är det väldigt mycket som har förändrats... lite grann. Det är oftast inte fråga om stora svepande förändringar och alla grundregler är samma som förut. Klasserna har modifierats för att minska risken att man utnyttjar kryphål i reglerna, och magin har setts över för att göra den mindre kraftfull. En del Feats har fixats och nya har tillkommit. Ingen OGC.

9/10 Players's Handbook 3.0 - D&D core rules (WotC). Innehåller allt som behövs för att skapa en rollfigur. Man får veta hur man slår fram sina egenskaper, vilka olika spelbara varelser som rekommenderas som rollfigurer, vilka yrken som finns och vilka förmågor dessa har. PH inkluderar även förbättringsreglerna med tabeller för alla elva grundyrkena. Det är också i stort sett fritt för varje spelare att blanda olika yrken i syfte att skapa olika spännande kombinationer för just sin rollfigur. Ingen OGC.

9/10 Dungeon Master's Guide 3.0 - D&D core rules (WotC). Fullmatad med regler och tips för den som skall agera som Dungeon Master. Boken innehåller spelledartips och extraregler, liksom riktlinjer för hur man hanterar bland annat belöningar och icke-spelarfigurer. Dessutom återfinns instruktioner för hur man driver kampanjer och skapar egna spelvärldar.

9/10 The Dark Side Sourcebook - SW sourcebook (WotC)

9/10 Traps & Treachery - d20 supplement (Fantasy Flight). Innehåller information som både spelledare och spelare kan använda för att göra det ännu roligare att spela tjuv i nya D&D. Texten är rikligt illustrerad och bilderna håller hög klass. Traps & Treachery är fullmatad med information och är mest användbar för spelledaren, men även för spelarna.

9/10 Oriental Adventures - D&D supplement (WotC)

9/10 Rokugan - d20 supplement (AEG)

9/10 Legions of Hell - d20 monster book (Green Ronin)

9/10 Monsters of Faerun - D&D monster book (WotC)

9/10 The Book of Eldtrich Might II - d20 supplement (Malhavoc Press)

9/10 Dungeon Master's Shield - D&D accessory (KenzerCo)

9/10 Star Wars Roleplaying Game: Revised Core Rulebook - d20 roleplaying game (WotC)

8/10 The Gryphon's Legacy - d20 adventure (Gaslight Press)

8/10 Creature Collection II - d20 monster book (Sword & Sorcery). Nya monster till Scarred Lands, som kan användas i vilken kampanj som helst. Hårdinbunden bok av hög kvalitet med ojämna illustrationer. Texten har en aggressiv och dramatisk ton, och monstren och världen påminner mer om Warhammer än D&D, vilket jag finner positivt. Solida regler och fantasifulla monster.

8/10 Monster Manual 3.0 - D&D core rules (WotC). Speldata för över 500 monster och varelser som man kan råka ut för i D&D, från råttor och andra djur, till drakar, demoner och olika odöda. Alla de vanligaste monstren finns med i MM, och alla presenteras med en svårighetsnivå som anger ungefär hur farliga de är för rollfigurerna att möta.

8/10 Rappan Athuk - The Dungeon of Graves: the Upper Levels - d20 adventure (Necromancer Games)

8/10 Ravenloft Campaign Setting - d20 campaign setting (Arthaus)

8/10 Character Sheets - D&D accessory (WotC)

8/10 To Stand on Hallowed Ground - d20 adventure (Fiery Dragon)

8/10 Rappan Athuk 2 - The Dungeon of Graves: the Middle Levels - d20 adventure (Necromancer Games)

8/10 Monster Manual II - D&D monster book (WotC). En intressant men ojämn bok med 250 nya monster till D&D. En guldgruva för den som gillar ovanliga monster, men flera av monstren kräver djup kunskap om reglerna både hos spelledaren och spelarna för att hantera.

8/10 Tome of Horrors - d20 monster book (Necromancer Games). A superbly crafted book in black and white, with stats for over 400 monsters. Most are from old products, some are new. All monsters are open content and the book contains instructions on how to use the monsters in other products. Good rules and writing, but the art ranges from acceptable to great. 100% OGC.

*7/10 Dungeons & Dragons Warcraft The Roleplaying Game - d20 campaign setting (Sword & Sorcery). Solid implementation av D&D-reglerna i Warcrafts värld med mycket men ytlig information om världen. Lider av en bedövande tråkig layout. Ingen OGC.

7/10 Book of Vile Darkness - D&D supplement (WotC). A well crafted and great looking book, with solid rules for using quantifiable evil to boost any campaign and the villains it contains.

7/10 Star Wars Roleplaying Game - d20 roleplaying game (WotC)

7/10 Ultramodern Firearms d20 - d20 supplememt (Green Ronin)

7/10 Creature Collection - d20 monster book (Sword & Sorcery). Monsterboken som kom ut före Monster Manual. Innehåller monster till Scarred Lands, som kan användas i vilken kampanj som helst. Hårdinbunden bok av hög kvalitet, med ojämna illustrationer. Texten har en aggressiv och dramatisk ton, och monstren och världen påminner mer om Warhammer än D&D, vilket är uppfriskande. Fantasifulla monster men problematisk regelimplementation.

7/10 Backdrops - d20 accessory (Atlas Games)

7/10 Mythic Races - d20 supplement (Fantasy Flight)

7/10 Diablo II: To Hell and Back - D&D accessory (WotC)

7/10 Diablo II: Diablerie - D&D accessory (WotC)

7/10 Dungeons & Dragons Adventure Game - D&D introductory rules (WotC)

7/10 Enemies and Allies - D&D accessory (WotC)

7/10 Gaming Frontiers 1 - d20 magazine (United Playtest)

7/10 Gaming Frontiers 2 - d20 magazine (United Playtest)

7/10 The Banewarrens - d20 mega adventure (Malhavoc Press)

6/10 The Slayer's Guide to Hobgoblins - d20 monster book (Mongoose Publishing). Innehåller en omfattande titt på hobgoblins och deras samhälle. Texten beskriver deras fysiologi, samhälle, bovanor och krigsmetoder, och diskuterar hur spelledaren kan använda dem på nya och mer utmanande sätt. Även spelarna har nytta av boken då den tar upp hur man kan rollspela hobgoblins. Har även väldigt bra illustationer, och ett gäng äventyrsidéer.

6/10 Death in Freeport - d20 adventure (Green Ronin)

6/10 Character Record Folio Version 2 - d20 accessory (Green Ronin)

*5/10 Ultimate Games Designer's Companion - d20 accessory (Mongoose Publishing). I denna bok samlar Mongoose en mängd öppet material från olika källor. Värt att nämna är fältslags- och sjöslagsreglerna, Grim'n Gritty-systemet för farligare strid, handelssystemet och reglerna för böcker och bibliotek. Inga av reglerna sticker ut från mängden, men täcker flera intressanta områden. Hög andel OGC.

5/10 Character Record Folio Version 1 - d20 accessory (Green Ronin)

5/10 The Giant's Skull - d20 adventure (Fiery Dragon)

5/10 The Longest Night - d20 adventure (Privateer Press)

5/10 What's That Smell? - d20 adventure (Wicked Press). Interesting idea for handling the presentation, let down by uninspired writing, a cliché plot and sub quality rules editing. Has a novel structure, and is reasonably simple to run, but the book suffers from the organisation and repeats information in several places.

5/10 The Bloody Sands of Sicaris - d20 adventure (Paradigm Concepts)

5/10 Hero Builder's Guidebok - D&D accessory (WotC)

5/10 The Tuggarth Gauntlet Instant Adventure - d20 mini adventure (Fantasy Flight)

5/10 Dramatis Personae - d20 accessory (Archangel Studios)

5/10 d20 Dice - d20 accessory (WotC). A fairly pointless packaging of a complete set of dice you need to play d20. Also contains a bonus D&D adventure of average quality. Delivers, but fails to excite.

4/10 Voyage to Storm Isle Instant Adventure - d20 mini adventure (Fantasy Flight)

4/10 Thieves in the Forest - d20 adventure (Atlas Games)

4/10 The Pit of Loch Durnan - d20 adventure (Mystic Eye). Poorly organised and illogical adventure that railroads the player characters through the action. Flawed writing and editing, and bad art. Saved by at least a semblance of atmosphere.

4/10 The Last Days of Constantinople - d20 adventure (Avalanche Press)

4/10 Sundered Faith Adventure Booster - d20 mini adventure (AEG)

4/10 NeMoren's Vault - d20 adventure (Fiery Dragon)

4/10 Interludes: Brief Expeditions to Bluffside - d20 adventure (Thunderhead Games). Billed as an adventure sourcebook, this book disappoints. It tries to be an adventure, a supplement and a campaign add-on at the same time, and falls short in most respects. The writing, layout and illustrations are below average, and the books employs a system for scaling the adventure that proves cumbersome and unwieldy.

4/10 e-Tools - D&D accessory (WotC)

4/10 Castle Dunmere - d20 adventure (Citizen Games)

4/10 A Lion in the Ropes - d20 adventure (Troll Lord Games)

4/10 Jerimond's Orb - d20 mini adventure (AEG). A very short adventure with a kliché investigation plot. Although rather simplistisc, it is well structured and this is a fairly good adventure to run new players through, even though it would benefit from more information on NPCs, like statblocks for example. Suffers from the format and would most likely not appeal to experienced players without hard work from the DM.

4/10 The Treasures of Elbard - d20 adventure (Monkeygod Enterprises). A promising adventure with lots of spiders, let down by a confusing introduction and some illogical adversaries. Fails to capture the imagination of the reader, and comes off as standard fare with only some interesting features.

3/10 Evil - d20 accessory (AEG). A sourcebook on evil intended for both DM and PC. Ultimately disappointing, with poor and uninspiring rules, disastrous organisation and sloppy and unacceptable editing.

3/10 In the Depths of Blackwater - d20 adventure (Consortium Entertainment)

3/10 Diomin - d20 campaign setting (OtherWorld Creations)

3/10 Galal's Grave - d20 adventure (Fiend Games)

3/10 Lost Hunt Instant Adventure - d20 mini adventure (Fantasy Flight)

3/10 The Black Stairs Instant Adventure - d20 mini adventure (Fantasy Flight)

3/10 The Thief's Gold Instant Adventure - d20 mini adventure (Fantasy Flight)

3/10 A Thief's Tale - d20 adventure (Guildhouse Games)

3/10 Dark Tower - d20 adventure (RPGRealms/Judges' Guild)

2/10 Red or White - d20 adventure (Guildhouse Games)

2/10 Temple of the Troll God - d20 adventure (Fast Forward). Illogical and confusing is only the beginning of this very bad adventure. There is no plot and the application of the rules is horrible. A lot of walking around in swamps and wildernesses and having encounters that will devestate the party and end the adventure in agony for the DM.

2/10 Fortress of the Ogre Chieftain - d20 adventure (Fast Forward). A monty haul adventure, with no plot but lots of monsters doing stupid things. The amount of treasure contained in this badly balanced adventure is ridiculous, and the text is riddled with errors.

1/10 The Horror Beneath - d20 adventure (Nightshift Games). Plot and monsters ripped off from Aliens, and set in a fantasy environment. Horrible writing, bad maps, boring and illogical plot. Surprisingly enough the illustrations are better than many other outings from other publishers, but they fail to save this poorly conceived och badly executed adventure.

1/10 The Foundation: A World in Black and White - d20 roleplaying game (Nightshift Games). Superhero roleplaying done badly. Bad art, bad writing, bad ideas and lots of frustrating gender stereotypes. Light on rules and heavy on bad fiction.


 
 
© Gillbring 2004