Prenumerera

Fenix nr 5/20
Nyutgåvan av Mio, min Mio inspirerar så mycket en av Johan Egerkrans många fantastiska bilder ur boken pryder detta nummer av Fenix, och vi har intervjuat Johan om hans inställning till boken, Astrid Lindgrens författarskap och framtiden. I övrigt har vi spelmaterial till svenska spel som Call of Cthulhu Sverige, Chock: Åter från Graven, Eon, Ensamma Vargen, Sagospelet Äventyr och Ödesväktarna samt ett långt Elric-äventyr av Pete Nash (du kan ladda ner rollformulär till de förkonstruerade rollpersoner som ingår). Åsa Roos äventyr har en inbyggd regelmotor, där spelarna väljer vilken av tre olika sidor de företräder innan spelet drar igång. Du hittar också nyheter, recensioner och Birger Barbaren.


Prenumerera

Fenix nr 4/20
När Fenix firar 100 nummer gör vi det med besked! I detta utökade nummer hittar du massor av högkvalitativt och högaktuellt spelmaterial. Flera artiklar och krönikor leker med 100 på olika sätt och har fått till allt från kompletta rollspel till kampanjmiljöer och äventyr. Andra har istället knutit an till Nordiska Väsen, det nya rollspelet som bygger på Johan Egerkrans bok. Graeme Davis lyckas göra båda, då han presenterar hela 100 väsen ur den nordiska floran. Tomas Härenstam har skrivit ett 22 sidor långt äventyr. Kenneth Hite är tillbaka med ett rymdäventyr - 100 km up! Call of Cthulhu Sverige har med ett äventyr, liksom det kommande Sagospelet Rymd.


Prenumerera

Fenix nr 3/20
När hela världen tycks ha blivit galen känns det som ett rimligt tema på försommarens nummer av Fenix. Christoffer Krämer har gjort ett helt komplett spel som ingår. Quiztmaster är en kombination av klassisk dungeon bash och frågesportsspel för hela familjen. Här hittar du regler, en dungeon, ett scenario, rollpersoner och frågor. Äventyr blir det fler av, till flera av de svenska rollspel som rosar marknaden för tillfället. Graeme Davis tar en seriös blick på hur du hanterar mentala problem i spel, medan andra lägger fokus på knaserier av olika slag. Allt ringas in av nyheter, recensioner, Birger Barbaren och mycket annat!.


Prenumerera

Fenix nr 2/20
I dessa skrämmande tider börjar Fenix med att titta på Call of Cthulhu Sverige, Chock och ett omdebatterat brädspel. Därefter följer artiklar som kretsar kring sporter, spel och lekar av olika slag. Flera kan lätt arbetas in i de spel ni spelar, men om du hellre vill skapa dina egna fiktiva sporter får du tips och tankar. Här bjuds äventyr och spelmaterial som kretsar kring enskilda sporter och intriger som uppstår i sportens utkant. Fyll på med mer spelmaterial och många färgstarka recensioner av spännande nya spel. Vi passar också på att intervjua Graeme Davis inför den nya, omarbetade utgåvan av Enemy Within till Warhammer Fantasy Roleplaying.


Prenumerera

Fenix nr 1/20
Ett nummer fullt med spelnyheter, intervjuer, recensionsspalt samt spelmaterial kopplat till LAGLÖSA. Graeme Davis ger tips om hur du sätter upp en laglös kampanj, Pete Nash pratar fredlösa vikingar, Åsa Roos bjuder på ett old-school äventyr och Western tar med läsarna till Indianterritoret där olika laglösa gäng härjar. Neotech Edge hann få in spelmaterialet Graveyard of Empires – Afghanistan 2070! Ett annat nytt spel är Anders Blixts Expert Nova, här med en artikel om strid med Vilda Djur! Till Fenix Junior bidrar Sagospelet Äventyr med Slottet i Tidsrevan! Fenix Prisgala får två nya frontfigurer – och det är dags att nominera vad du tyckte var bäst under året som gick!


Prenumerera

Fenix nr 6/19
Fenix avslutar år 2019 med tema Öde. En höjdpunkt är Universums Öde, där Eloso firar återtrycket av första boken med att bjuda på rykande heta kom-igång-regler och ett start-äventyr till det kommande rollspelet. Det blir spelmaterial på temat till Hjältarnas Tid och Mythras, samt tema-artiklar av Gabrielle de Bourg, Åsa Roos och Anna Erlandsson. Christoffer Krämer bjuder på ett välmatat äventyr till Western i form av En Schwarz jul. Handbok för Superhjältar har ett nytt äventyr, och Gudasaga bidrar med sitt första äventyr i Fenix. Graeme Davis skriver om Dvärgar och Marcus Brissman har varit på Spiel och berättar om trender och nya spel. Mycket spelglädje i vintermörkret önskar vi er alla!


Prenumerera

Fenix nr 5/19
När höstmörkret faller är det lättare att bygga en bra skräckstämning runt spelbordet. Rollpersonerna kan ana fasansfulla ting bland skuggorna, men trots rädslan vågar de undersöka vad det är som händer. I detta välmatade nummer av Fenix ryms flera rollspelsäventyr, till Chock, Coriolis, Kopparhavets hjltar, Mythras,Sagospelet Äventyr och Western. Gabrielle de Bourg, Chris Smedbacken och Anna Erlandsson skriver stämningsfulla artiklar, fotoreportage och krönikor på temat. Samtidigt bjuds recensioner och nyheter, där Västerns faktabok och Helmgasts nya spel Troubleshooters uppmärksammas mest. Samt förstås, Birger Barbaren!


Prenumerera

Fenix nr 4/19
Fenix familjenummer rymmer flera äventyr (till Tales from the Loop, Sagospelet Äventyr, Handbok för Superhjältar). Det följs upp av artiklar där du bygger färgstarka spelledarpersoner och konflikter inom familjen, till Western, Eon, Mythras och Hjältarnas Tid. Freeway Warrior tar med dig till en äventyrsplats med en storfamilj, Fantastisk Fiktion ger inspirerande boktips och tidningen är fullproppad med intressant brädspelsmaterial, som asymmetri i brädspel, historien bakom Terraforming Mars, 18XX-spel och ryska trender. Dessutom mötet med Anita Sarkeesian, Anna Erlandssons krönika, Birger Barbaren, recensioner och nyheter!


Prenumerera

Fenix nr 3/19
Kriget har kommit till Fenix. Du hittar ett komplett figurspel baserat på modern krigsvetenskap i tidningen, utöver material för att skapa dramatik och äventyr i rollspel där krig rasar. Det blir tips om hur du skaffar inspiration men också kring hur du undviker fallgropar civilister lätt faller i då de ska skriva om militärer. Hjältarnas Tid bjuder på ett stridssystem för skärmytslingar, Mythras på äventyrsuppslag och fältslagsmagi och Western visar hur Vilda Västern uppstod ur det Amerikanska Inbördeskriget! Det blir krigsspel, blippar, krönikor och en massa Pirater till Äventyr, terrängtips till Hjärnor och vinnarna av Fenix Awards 2018.



Prenumerera

Fenix nr 2, 2019
När våren kommer vill många gräva i jorden. I spelsammanhang kan ARKEOLOGI erbjuda en mer äventyrlig variant på detta, så det är numrets tema. Här blir det massor av praktiska tips för historiska undersökningar, följt av äventyr i stora mängder. Det här numret av Fenix innehåller timmar av spelglädje, med flera äventyr som kan spelas direkt. Zombies i Antikens Egypten, kosmiska avgrunder eller Coriolis gränsrymd? Eller varför inte Sagospelet Äventyrs senaste saga, redo att berättas av dig och dina vänner? Eller härlig pulp-action i bästa Inidana Jones-stil? Eller ett figurspelsscenario till Hjärnor? Spelet kan börja!


Prenumerera

Fenix nr 1, 2019
Fenix börjar året med en rejäl dos nostalgi, med allt från en genomgång av den starka trenden i svenska rollspel till nostalgiska återblickar och en massa härligt spelmaterial. Trots att det finns så många starka texter om spel och spelande finns det minst lika mycket välmatat spelmaterial, färdigt och klart för att få igång ett antal spelkvällar som det är. Vi tycker förstås att det är jätteroligt att Fandrake bjuder Fenix läsare på lite bonusnostalgi kring Mutant i form av fynd de inte fick plats med i sin maffiga Mutantbok. Dessutom blir det en massa annat, inte minst i form av nya brädspel och andra sällskapsspel från Brisses senaste räd på Spiel i Essen.


Prenumerera

Fenix nr 6, 2018
Årets sista Fenix har tema HJÄLTAR. Handbok för Superhjälta blir rollspel och här får du en introduktion och ett äventyr. Det blir 11 sidor äventyr till Symbaroum. Konventssuccén och dioramat Kellys Hjältar skärskådas, Eon bjuder på en mytomspunnen organisation i en välmatad artikel och Western visar upp en konflikt där rollpersonerna blir både hjältar och skurkar, oavsett vilken sida de väljer. Grame Davis diskuterar hjältars utanförskap, Gabriellde de Bourg om vad som faktiskt gör antihjälten till en hjälte och Pete Nash visar upp hjältars mytomspunna vapen. Ensamma Vargen har en ny hjälteklass, det blir nyheter, recensioner och Birger Barbaren!


Prenumerera

Fenix nr 5, 2018
Fenix höstnummer har tema RELIGION. Graeme Davis hjälper dig skapa fantasyreligioner (med detaljer och inbyggda konflikter), Syriens och Mesopotamiens gudasagor står i fokus för Kenneth Hite (som slänger in en dos Cthulhu) och äventyret till Leviathan. Mythras drar in Spindelgudens kult i spel, Western presenterar Kejsare Norton I, en San Franciscobo som anser sig regera landet på uppdrag av Gud.Eon bjuder på en riddarorden och Hjältarnas Tid introducerar religion i sitt spel och Sagospelet Äventyr presenterar några Gudaväsen. Oktoberlandet tittar däremot mer på fefolk än något annat. Dessutom blir det nyheter, recensioner och Birger Barbaren!


Prenumerera

Fenix nr 4, 2018
Fenix utökade sommarnummer har tema VILDMARK. Läs nyheter, intervjuer, reportage, recensioner på nya spel och spelmaterial. Till numrets höjdpunkter räknar vi Kenneth Hites återkomst till Fenix efter hans tid i Mörkervärlden, Åsa Roos intressanta samtal med Gunilla Jonsson och Michael Petersén om KULT, skrivande och spel och de två långa äventyren till Hjältarnas Tid och Symbaroum. Ensamma Vargen, Eon och Mythras har matnyttiga artiklar, Åsa Roos, Graeme Davis och Gabrielle de Bourg ger tips och Fenix Junior bjuder på sagoförslag till Sagospelet Äventyr och recensioner på spel för yngre. Trevlig läsning!


Prenumerera

Fenix nr 3, 2018
Fenix ger sig i kast med MONSTER av alla de slag. Här hittar du spelkonkret material och flera välmatade äventyr. Spelledare får tips om hur de kan få ut mesta möjliga av monsterbeskrivningar, för att skapa så intensivt läskiga spelningar som möjligt. En annan favorit är monstergeneratorn som hjälper dig skapa nya och unika monster med den där rätta klassiska känslan. Självfallet vore inte temat komplett utan att åtminstone några författare snuddade vid den eviga frågan om vem eller vilka det är vi kallar monster, egentligen. Lägg sen till en massa nyheter, recensioner och Birger Barbaren så har du en ny välmatad Fenix. Trevlig läsning!


Prenumerera

Fenix nr 2, 2018
GENUS är temat på Fenix andra nummer 2018. Här hittar du massor om hur du kan använda könsroller i interaktiva spel av olika slag. Vi är extra glada att kunna presentera lite fler kvinnliga medverkande än vanligt, men också för härligt färgstarkt material som exempelvis småfolksscenariot Vi gå ej, förrän vi få potatis! som samtidigt är en förhandstitt på det kommande svenska rollspelet Suffragett, eller varför inte nytolkningen av haggor i Graeme Davis tappning. Det blir flera kvinnliga krigare, diplomatiska män och spelmaterial i massor, för spelare i alla åldrar. Lägg till lajv, friform, konvent och recensioner och du har en fullmatad tidning. Trevlig läsning!


Prenumerera

Fenix nr 1, 2018
Vintermörkret ligger tungt över landet, så vad passar bättre än att ge årets första Fenix tema MÖRKER? Här hittar du massor av spelmaterial, från Graeme Davis artikel om hur du använder mörkret som taktiskt element i spel till mer spelspecifikt material till Ensamma Vargen, Eon, Hjältarnas Tid, Legend, Mythras, Neotech Edge, Western och Sagospelet Äventyr. Vi är särskilt stolta att kunna presentera det 22 sidor långa äventyret Sju Systrar till KULT, ett helt nyskrivet scenario signerat Gunilla Jonsson och Michael Petersén som både bygger ut deras kommande Kultroman och ger en försmak till Helmgasts nyutgåva. Missa inte heller nyheter, recension och Drottning Tove!


Prenumerera

Fenix nr 6, 2017
Årets sista Fenix tar med läsarna på en upptäcktsresa bland kulter och hemliga sällskap. Här hittar du allt från handgripliga tips kring hur du skapar dina egna organisationer av Graeme Davis och Åsa Roos, till mer spelspecifikt material till Eon, Hjältarnas Tid och Mythras för att nämna några. Freeway Warrior presenterar en ny äventyrsplats och i Fenix Junior blir det dubbla äventyr (till Större Tassar & Morrhår och Sagospelet Äventyr. Fyll på med en figurspelsartikel där Johan Egerkrans berättar om och visar upp en del av sina moddar och målningar. Dessutom blir det nyheter, recension, Birger Barbaren och mycket, mycket mer!


Prenumerera

Fenix nr 5, 2017
Hösten är här och med den ett välmatat temanummer av Fenix som handlar om drakar. Graeme Davis inleder med drakar i olika skepnader följt av Drakflickan till Sagospelet Äventyr och drakartefakter till Eon, Till Hjältarnas Tid bjuder vi på två artiklar, Drakryttarna från Wyrmbergen och Drakskepp. Till det kommande rollspelet Freeway Warrior blir det drakar av ett annat slag - motorcykelgänget Desert Dragons.Utöver drakarna introducerar Kenneth Hite sin kampanjvärld till 13th Age, lär dig skapa unika artefakt med The provenance system av Will Hindmarch och läs del 2 i Pete Nash minikampanj till Mythras. Som vanligt finns det även med nyheter, intervjuer, recensioner och Birger Barbaren.


Prenumerera

Fenix nr 4, 2017
Sommartider är lediga kvällar och sovmorgnar. Det är tid att spela både långa och ruskiga äventyrskampanjer med vännerna som sällan hinner ses, eller passa på att spela med hela familjen. Vad du än söker har Fenix sommarnummer det mesta du kan önska dig och lite tid. I vår satsning på spel för hela familjen blir det massor om Sagospelet Äventyr, från artiklar och intervjuer till en lång saga ni kan spela ihop. Dessutom kommer ett lika långt äventyr till Hjältarnas Tid, början på en kampanj till Mythras, ett kort äventyr till Western, en artikel till Eon och en annan till Ensamma Vargen - båda på temat Förbannelser. Missa inte heller Konsten att vinna ett krig!


Prenumerera

Fenix nr 3, 2017
Ett nytt välmatat nummer av speltidningen Fenix har precis kommit ut, denna gång på tema Motstånd. Men först blir det en presentation av förra årets bästa enligt Fenix läsare, ihop med en introduktion till Fenix jury som får i uppgift att förbereda nästa års omröstning. Nördfeminism och internationella spelföreningar blir reportage som fångar ett visst motstånd i debatten, samtidigt som du hittar välmatat spelmaterial till Eon, Freeway Warrior, Historiska Äventyr, Hjältarnas Tid, Mythras, Sagospelet Äventyr, Star Wars och Western. Missa inte heller Historicas beta, med alternativa regler för Historiska Äventyr, eller Äventyrsgeneratorn till Tassar & Morrhår. Som vanligt följer vi upp med Sveriges mest älskade tecknade barbar och mängder av recensioner.


Prenumerera

Fenix nr 2, 2017
Denna gång kretsar temat runt Brott & Straff, vilket går igen i allt från högklassigt material till flera rollspel och vidare till mer allmänt hållna om gudsdomar, kriminalteknik i fantasyvärldar och mycket mer. Dessutom blir det ett bildreportage från Prolog, spelmaterial till Oktoberlandet, rättegångar i Western, tankar kring hur ni kan sätta ihop grupper med väldigt olika rollpersoner i Ensamma Vargen och en presentation av livet efter katastrofen i Joe Devers postapokalyptiska soloäventyr Freeway Warrior. Fenix Junior innehåller denna gång en äventyrsplats till Sagospelet Äventyr, med karta spelledarpersoner och sagoförslaget. Avsluta med recensioner och Birger Barbaren och du har ett riktigt välmatat nummer lagom till att konventssäsongen drar igång!


Prenumerera

Fenix nr 1, 2017
Fenix börjar 2017 med en titt i backspegeln. Retrotenden förblir stark, vilket inte minst märks när Drakar och Demoner kommer i en ny startbox som osar av nostalgi. Dessutom blir det tema speglar med massor av spelmaterial kopplat till speglar, portaler och spegelmagi av olika slag till spel Eon, Ensamma Vargen, Mythras, Sagospelet Äventyr och Western. Dessutom blir det en välmtat artikel till GUMSHOE signerad Kenneth Hite, med Count Magnus Mythos. Missa inte heller alla spelnyheter av olika slag (som rollspel på Göteborgs stadsmuseum!), tusen timmar med tärningar och Birger Barbaren. Dessutom hälsas det nya året med mängder av nya spelrecensioner!.


Prenumerera

Fenix nr 6, 2016
Ett välmatat nummer med Tema Jul. Hjältarnas tid utökar sin värld med flera juliga varelser, besvärjelser och annat. I Mythras är spelarna svenska kulturpersonligheter i Dalarna inför julen 1906, där det julmysiga snabbt ger vika för något annat, ondare … I Sagospelet Äventyr får spelarna rädda barnens jul genom att hitta de försvunna julklapparna, och i Ensamma Vargen kan du slumpa fram vad som ryms i paket och behållare av olika slag. Eon firar 20 år. Åsa Roos är nu hedersdoktor. Spelmaterial till de rykande heta spelen Drakar och Demoner Retro samt M-Space. Graeme Davis har med ett 11 sidor långt äventyr till Call of Cthulhu, och mycket mer.


Prenumerera

Fenix nr 5, 2016
Fenix räds inte mörkret, utan visar upp både The Dark North Johan Egerkrans Nordiska Gudar. Numrets klarast lysande stjärna är dock Svavelvinter. När denna milstolpe inom svensk fantasy nu har avslutats i romanform rymmer tidningen allt från Svavelvinters historia till hur romansviten Krönikan om den Femte Konfluxen blev, till och ett omfattande rollspelsäventyr till Svavelvinter. Kenneth Hite hjälper dig kartlägga det okända, Pete Nash bjuder på ett surrealistiskt mordmysterium och Christoffer Krämer placerar rollpersoner i Western mitt i en blodsfejd med en vagn full av whiskey … Och mycket mer!


Prenumerera

Fenix nr 4, 2016
Heta sommardagar kan det vara gott att svalka sig med kalla kårar och korruptionens isande inflytande ... Så du hittar allt från skräck i Saw-traditionen till regler för hur ett korrupt inflytande kan yttra sig och omforma rollpersonerna. Dessutom tar Kenneth Hite med läsarna till Newport och ger en spelinspirerande introduktion till staden i Lovecrafts anda, för vad är det egentligen för skugga som döljer sig under Newport? Det blir massor med spelmaterial till svenska rollspel och en utförlig recensionsspalt där vi framför allt tittar närmare på vårens starka titlar.Sagospelet Äventyr fyller ut Juniorkostymen denna gång med en artikel om hur du berättar i 3D med byggklossar.


Prenumerera

Fenix nr 3, 2016
Fenix jubilerar med nummer 75. På 100 välmatade sidor hittar du massor av spelmaterial, till de senaste spelen, flera äventyr bland annat till Drakar och Demoner Retro, Leviathan och Western IV, Kaknäs karaktärer till Mutant, mentala krafter i Sci-Fi!, Flottlägret Gråvada till Symbaroum och Kenneth Hites stämningsfulla kampanjmiljö Independence Day 75. I Juniorsektionen blir det både tips på hur du arrangerar spel för barn och spelmaterial för de yngsta, kopplat till Tassar & Morrhår och Äventyr! Missa inte Wolfgang Baurs debut som Fenixskribent eller Joe Devers text om festivalet i Magnamund, recensionerna, alla nyheter eller allas vår favoritbarbar Birger!


Prenumerera

Fenix nr 2, 2016
Temanummer om slump med massor av äventyrs- och slumpgeneratorer. Leviathan bjuder på äventyrliga resor över världshaven, Ensamma Vargen på äventyr i Joe Devers Magnamund, Will Hindmarch beskriver 11 skeppsvrak från olika tider med en spännvidd från det realistiska till det fantastiska. Kenneth Hite presenterar ett nytt minispel om hemsökta hus. Åsa Roos utgår från Nyckelringsrollspet för hur man bygger äventyr och Gillbringarna pratar om slumpens roll i Western. Missa inte Tassar & Morrhår har tre äventyrsfrön där slumpen spelar roll eller RuneQuest varelser, föremål och formler som manipulerar slumpen. Missa inte heller Måns Dannemans tärningsfoton!


Prenumerera

Fenix nr 1, 2016
Temanummer om slump med massor av äventyrs- och slumpgeneratorer. Leviathan bjuder på äventyrliga resor över världshaven, Ensamma Vargen på äventyr i Joe Devers Magnamund, Will Hindmarch beskriver 11 skeppsvrak från olika tider med en spännvidd från det realistiska till det fantastiska. Kenneth Hite presenterar ett nytt minispel om hemsökta hus. Åsa Roos utgår från Nyckelringsrollspet för hur man bygger äventyr och Gillbringarna pratar om slumpens roll i Western. Missa inte Tassar & Morrhår har tre äventyrsfrön där slumpen spelar roll eller RuneQuest varelser, föremål och formler som manipulerar slumpen. Missa inte heller Måns Dannemans tärningsfoton!


Prenumerera

Fenix nr 6, 2015
Året avslutas med en stor guide till Star Wars-spel och ett utdrag ur Boken om Äventyrsspel. Med Kandrakartan! Och en massa tjuvar. Ensamma Vargen, Rotsystem och RuneQuest bjuder upp till äventyr, medan Jonas Larsson ger tips om hur du kan sno idéer. Brisse har spanat in brädspelstrender i Essen, Kenneth Hite intervjuar Will Hindmarch om list i rollspel och spelbutiken i fokus denna gång är Collector's Point i Umeå. Vi har även premiär för en ny sektion i tidningen - Fenix Junior. Här hittar du äventyrsuppslag, kortrecensensioner och pyssel med Rymdyoghurtgänget! Allt avslutas med Fördärv till Järn och en massa recensioner.


Prenumerera

Fenix nr 5, 2015
Såhär när terminerna dragit igång för hösten igen känns ett temanummer kring vetenskap och teknologi helt rätt. Till Western blir det 16 sidor äventyr i storstadsmiljö, fyllt av uppfinningar och intriger. Mutants Maskinarium och robotkollektivet Helium får stort utrymme och Åsa Roos tar upp fyra pseudovetenskaper i rollspel. Pete Nash tar i sin artikel upp kopplingen mellan tekniknivå och gadgets spekarna kan ha och de tematiska lästipsen kretsar kring teknik. Samtidigt tar Kenneth Hite med oss ut på Thi Highway of Time och Ensamma Vargen kretsar kring äventyr på resande fot. Missa inte heller The Dark North eller Space Yoghurt!


Fenix nr 4, 2015
Fenix utökade sommarnummer är sällsynt välmatat. För de lite yngre spelarna finns snabbstartsregler och en saga till barnrollspelet Äventyr, Trolldomsakademien i Morwhayle och recensioner av spel som vänder sig mot en yngre publik. För de lite äldre och mer luttrade kan vi berätta att Kult är på väg tillbaka, beskriva ett depraverat gäng i Rotsystem, debattera hur du spelleder med dyskalkyli och få en försmak av ikonstaden till nya Coriolis. Saviasskogens alver till Eon beskrivs mer utförligt och BRP får svensk hjälp ut i rymden. RuneQuest och boktipsen kretsar kring resor och Maze Runner som kampanjvärld får en genomlysning. Mycket nöje!


Fenix nr 3, 2015
Sommaren närmar sig med småmysiga deckare av olika slag. Edgar Allan Poe får stå modell för hur du hanterar ledtrådar i spel, Inspector Pooh gör comeback och äventysbilagan till Eon är en deckare den också. Därtill har vi en mordhistoria till Järn och tips på fantastiska deckare. Fenix pratar med Peter Bergting om hans senaste projekt. Dragon's Lair insats för spelkulturen i Stockholm lyfts fram. Du hittar en artikel om Zonryttare i Mutant och ett old-school äventyr till Svärd & Svartkonst. Lägg till en ovanligt välmatad recensionsspalt (31 titlar!, Kenneth Hites artikel om MacGuffins och serien Birger Barbaren så har du en välmatad Fenix att se fram emot!


Fenix nr 2, 2015
Djuren tar över i Fenix. Tidningen är fullproppad med spelmaterial,som ett komplett rollspel (Förenklad Tassar & Morrhår(, Den nionde klanen till Mutant År Noll, fantasydjur till Runequest, ett kattrollspel som använder Savage Worlds regelmotor, djur som följeslagare i Ensamma Vargen och Järn, mytologiska familiarer, jargiska kejsarlejon i Eon och tre intelligenta arter i Afronvärlden. Till det kommer nya tematiska tips, rollspelsdraken 2015, bästa spel och supplement 2014 koras, en spelbutik uppmärksammas, liksom Paradox och skalor i figurspel. När det redan är överfullt lägger vi till ett äventyr till Symbaroum och en en äventyrsstad till Fantasy!


Fenix nr 1, 2015
Fenix inleder 2015 med skitig realism och massor av spelmaterial. Äventyrsbilagan till RuneQuest har en härlig old-school känsla. Eon bidrar med ett nytt scenario, vilket följs av skitig realism i Western samt ett nytt minispel signerat Kenneeth Hite om nekromantiska luffare. Åke Rosenius kommenterar Charlie Hebdo för Fenix räkning, och ett ävenyr till Svenska Kulter utspelar sig i Luleå, en målarskola för alla som vill ta klivet från att bara snabbt få en armé färdig för spel. Aftonvärlden byggs ut med den fjärran framtiden teknik. Dessutom en fet recensionsspalt, det är dags att utse bästa spel, scenario och omslag 2014. Och mycket mer.


Prenumerera

Fenix nr 6, 2014
Vinterns färger symboliseras här av röda revolutioner och snövita istäcken (med artiklar som Världens Tak av Christoffer Krämer och By the Action of Phlogiston av Kenneth Hite) När årets kanske hetaste spelsläpp, Eon IV, kommer rykande färskt från tryckeriet hittar du en 16-sidig äventyrsbilaga i Fenix - så det är bara att sätta igång och spela! Symbaroum har istället en äventyrsgenerator för skattletande i Davokar, som kan resultera i många roliga speltimmar. För de yngre spelarna har vi en ny charmig saga till Äventyr. Rosenius Handbok i Överlevnad fyller ett kvartssekel och vi har grävt upp en tidigare opublicerad stripp ur våra gömmor, Och mycket mer.


Prenumerera

Fenix nr 5, 2014
Vi lyfter blicken bortom det välbekanta, det västerländska är inte alltid utgångspunkt då vi tar steget in i det fantastiska. Kenneth Hite bidrar med en geopolitisk världshistoria utan väst - med fantastiska inslag. Christoffer Krämer bidrar med en färgsprakande kampanjmiljö på Världens Tak. Samtidigt uppmärksammas nya spelsläpp, från Dungeons & Dragons till Ensamma Vargen, Symbaroum och Svenska Kulter. Till Ensamma Vargen hittar du även en presentation av Sisteland, med en uttagbar karta och äventyrsuppslag. Missa inte heller Simon Stålenhags fantastiska bilder, Anders Blixt kampanjvärld Aftonvärlden, Mumier i Skuggornas Mästare och mycket mer.


Prenumerera

Fenix nr 4, 2014
Tidsresor är temat för detta nummer av Fenix, och det märks på allt från artiklar runt tidsresefenomenet i stort, magiska formler, en novell och tematiska tips - samt inte minst en utförlig introduktion till Pelgrane Press kommande tidsresespel TimeWatch (med en länk till betaversionen för alla Fenix läsare) och Kenneth Hites artikel Agents of A.R.G.E.N.T. Minst lika roligt är alla nya svenska spel, och denna gång hittar du spelmaterial till Eon, Ensamma Vargen, Spelet om Morwhayle, Skuggornas Mästare och Symbaroum. Lägg till en massa spännande intervjuer, nyheter och recensioner så har du ett fullmatat sommarnummer.


Prenumerera

Fenix nr 3, 2014
Ukronier och alternativ historia står i fokus för detta nummer, där allt från konkreta nedslag till övergripande system för hur du skapar din egen alternativa spelmiljö. Dessutom ger Chris Birch en personlig introduktion till sitt nyss släppta spel Achtung! Cthulhu. Bland svenska rollspel är trenden annars tydlig. 2014 är det postapokalysm som gäller. I detta nummer tittar vi närmare på Mutant År Noll, Rotsystem och Leviathan. Dessutom kan vi erbjuda lite monster och vidunder, Hillbillyland till Western, heta nyheter om svenska spel som är på gång under sommaren, ett klassiskt soloäventyr till Ensamma Vargen och en personlig betraktelse som kretsar kring friform. Och mycket, mycket mer!


Prenumerera

Fenix nr 2, 2014
Årets andra Fenix är ett välfyllt nummer med många nyheter. Eon IV ges en första förhandstitt exklusivt för Fenix läsare. Vi har intervjuer med projektledaren bakom Hearts of Iron IV och Chris Birch som ligger bakom den kommande utgåvan av Mutant Chronicles. Western som fyller 25 år och Mutant som fyller 30 år uppmärksammas i varsin artikel. Bland de övriga artiklarna hittar du Magnamunds historia till Ensamma Vargen, en expansion till Negativ Monokrom, gladiatorer till Runequest 6, ett enbladsscenario till Fantasy och en Cthulhuinspirerad spaceoperakampanj signerad Kenneth Hite. Birger får sällskap på seriefronten av The Portent som återvänder efter 10 år och gör ett gästspel i detta nummer.


Prenumerera

Fenix nr 1, 2014
Fenix inleder året med massor av spelmaterial. Kenneth Hite har skrivit ett minirollspel i pulpig science fiction-stil, samtidigt som Tomas Arfert har en 20-sidig specialbilaga med startregler till Fantasy! Old School Gaming, så nu har alla chansen att prova. Måns Danneman skriver om hur du kan använda musik i rollspel, Pete Nash presenterar Spell singers till RuneQuest och Christoffer Krämer bjuder på ett roligt och actionladdat äventyr till nya Western på tio sidor. Recensionsspalten är välmatad och du hittar mer om aktuella svenska spelprojekt som Mutant år noll och Symbaroum. Missa inte heller Den nya människan - en dystopisk debut som ger mersmak.


Prenumerera

Fenix nr 6, 2013
Fenix fullbordar sitt första decennium med ett välmatat nummer om organiserad brottslighet, ur olika vinklar och för olika kampanjmiljöer. Här hittar du två helt fristående scenarion, fyra olika gäng, tankar om hur du använder en vanlig kortlek för att skapa äventyr och slumpa spelledarpersoner, samt organiserad brottslighet i fantasy - och inte minst i RuneQuest. Kenneth Hite skriver om organiserade anarkister och Mikael Bergström om hur man låter rollpersonerna vara smart nog att sätta dit brottslingarna. Frågan är ändå om inte Fria Ligans maffiga 8-sidiga äventyr i fyrfärg till det nyutkomna Spelet om Morwhayle får räknas som numrets höjdpunkt. Missa inte heller senaste nytt om Ensamma Vargen, Western, Rotsystem och mycket, mycket mer.


Prenumerera

Fenix nr 5, 2013
Vi inleder hösten med tema steampunk. Bland temaartiklarna hittar du steampunkspelet Ichneumon av Kenneth Hite, bilagan AI: Automatisk Intelligens, steampunkkonvent och steampunk i RuneQuest. Numrets stora nyhet är Ensamma Vargen som återvänder på svenska. Vi ger en introduktion till Ensamma Vargens värld Magnamund samt intervjuar skaparen Joe Dever. Vi tar en titt på det kommande rollspelet Morwhayle. Numret innehåller även äventyret Théâtre Optique till Negativ Monokrom samt sagan om den magiska berlocken. Du hittar intervjuer med Theodore Bergkvist om hans bok Kabal, Johan Egerkrans som gett ut Nordiska Väsen samt Robert Jonsson om rollspelet Leviathan. Som vanligt innehåller numret massor av recensioner och Birger Barbaren.


Prenumerera

Fenix nr 4, 2013
Utökat sommarnummer med tema skräck. Christoffer Krämers Negativ Monokrom är självklart paradnummer, tätt följt av Döda Gatan till Svavelvinter..Du hittar även spelmaterial till Eon, Fantasy!, More Than Human, RuneQuest, Svavelvinter samt Svärd & Svartkonst Därutöver blir berättelsestruktur i skräckhistorier och ett spökskepp med märklig last signerat Kenneth Hite. Bland spelnyheterna ger vi en förhandstitt på Western IV och intervjuar spelkonstruktörerna bakom Svärd & Svartkonst. Därtill blir det en massa recensioner och ett spelexempel med de gamla asagudarna från Crusader Kings 2. Och mycket, mycket mer.


Prenumerera

Fenix nr 3, 2013
Fenix tredje nummer under jubileumsåret har tema spioner, med massor av spioner från olika spelvärldar och tidsåldrar. Erik Granström har skrivit om Lojalisternas tid till Svavelvinter och för tredje numret i rad får du med spelregler till ett spel med tidningen - denna gång ett litet modellspel. Andra godbitar är ett reportage om datorspelsutställningen Hjärta Spel som turnerar genom landet (i sommar kan du se den i Luleå). Den största nyheten denna gång är att Järnringen återuppstår, och självfallet kan du läsa mer om deras nya spel i Fenix. Bortom ger en försmak inför nästa nummers skräcktema och Ad Astra bjuder på rymdfärder utan återvändo.


Prenumerera

Fenix nr 2, 2013
Fenix andra nummer för året har temat Änglar & Demoner. Bredden på temamaterialet är stor, med allt från ett humoristiskt kortspel till en betydligt mörkare kampanjsetting med regler. Vi gör nedslag i de klassiska änglamyterna, tittar närmare på ondskan och två olika artiklar tar upp djinner på olika vis. Kenneth Hite skriver ängladrivna rymdresor på 1700-talet i en härligt weird artikel. Dessutom blir det massor av nyheter, från de internationella om tre nya Star Wars till de svenska där Mutant År Noll var en riktig skräll. På datorspelssidan blandas Grand Strategy med casual och tower defense. Missa inte heller den feta recensionsspalten eller de nya seriestripparna med Birger Barbaren.


Prenumerera

Fenix nr 1, 2013
Fenix går in på sitt tionde år. Temat för det här numret är Efter Katastrofen, med Fria Ligans postapokalyptiska brädspel Förbjuden Zon som bilaga. Kenneth Hite skriver om Sverige i sitt postapokalyptiska spel The Day After Ragnarok, Christoffer Krämer varnar för apokalypsen och Peter Lexelius skriver om HeroClix kampanj Batman: No Man's Land. För alla som älskar old school gaming har vi ett 10-sidigt äventyr till Fantasy! Rollspelsrunor av Pete Nash är en krönika kopplad till RuneQuest 6. Lina Sundström skriver om Datorspel i undervisningen, Björn Bergdahl om March of the Eagles. Missa inte heller nyheter, recensioner och Birger Barbaren.


Prenumerera

Fenix nr 6, 2012
Det finns alltid någon som är beredd att utropa Världens Undergång av den ena eller andra anledningen, så i det sista numret som kommer ut innan tiden tar slut i Mayaindianernas kalender så utforskar vi detta ämne närmare i olika spelsammanhang. Du hittar spelmaterial till Trail of Cthulhu, Svavelvinter, Fantasy!, Bortom och Haragada. Daniel Krauklis ger katastrofala lästips och Christoffer Krämer skriver om undergångsuret. Anders Blixt bygger upp förväntningarna inför The Hobbit med en artikel om dvärgar i Ringens krig, Lina Sundström rapporterar från Afghanistan, Paradox sponsrar skolor med spel, Spiel har firat tre decennier, kalla kriget blir strategispel och mycket, mycket mer.


Prenumerera

Fenix nr 5, 2012
Lys upp höstmörkret med senaste numret av Fenix, som bland annat innehåller en äventyrsbilaga till det nya svengelska rollspelet Cold and Dark. Dessutom blir det spelmaterial till Svavelvinter, Coriolis och Fantasy!, ett nytt rollspel/äventyr signerat Nils Hintze samt en artikel om Babylons skuggor av Kenneth Hite. Vill du kravla upp i favoritsoffan med en god bok har vi med intervjuer med Nene Ormes och Kristin Cashore, samt ett utdrag ur Bronsdolken av Michelle Paver. Missa inte heller nyhetssvepet, Guld & Blys 15-årsjubileum, årets Spelvecka, textbaserade rollspel på nätet eller de 22 recensionerna.


Prenumerera

Fenix nr 4, 2012
Svavelvinter visar att Drakar och Demoner är mycket mer än nostalgi. Ett snyggt modernt rollspel har bevarat arvet från Ereb Altor, men blivit så mycket mer. Fenix talar med flera legendarer och gör en nostalgisk återblick till rollspelssveriges gryning. Samtidigt som vi packar tidningen full med spelmaterial också, med äventyr till Svavelvinter, Drakar och Demoner Trudvang samt Fantasy! Dessutom blir det rymdkrig i Kenneth Hites tappning och en artikel om Leviatans ordensväsende. Gamersgate lanserar ett datorspelens Spotify, numret är packat med recensioner och andra spännande spelnyheter. Samt inte minst Birger Barbaren i nya seriestrippar.


Prenumerera

Fenix nr 3, 2012
Yarr, matey! I detta nummer blir det pirater på längden och tvären. Kenneth Hite ger dig alla byggstenar du behöver för att skapa din egen piratkampanj, och Christoffer Krämer fyller på med en piratgenerator som kan resultera i miljarder piratäventyr. Dessutom blir det äventyrsuppslag med en tidsresande pirat samt en mix av pirater och jakten på Atlantis. Vi tittar närmare på piratspelen Söderhavets kapare (brädspel), Pirater! (rollspel), Risen 2 (datorspel) och Uskoci (kortspel). Till Pirater!, En Garde! Magneter och mirakel samt Leviathan blir det även lite mer spelspecifika pirater. Peter Bergtings Morwhayle är trippelaktuellt, allt från skattkartor till spel och bilder. Och mycket, mycket, mer!


Köp
Prenumerera

Fenix nr 2, 2012
Fenix - och Birger Barbaren - jubilerar i detta nummer. Nu har tidningen nått den aktiningsvärda åldern av 50 nummer totalt och det firar vi med extra utökat nummer (96 sidor totalt), 4 kompletta spel och en väldig massa Birger Barbaren. Dessutom blir det spelmaterial till Eon, Fantasy och Svavelvinter, en exklusiv förhandstitt på Peter Bergtings nya roman, ett maffigt nyhetssvep, det senaste från MylingSpel och inte minst en välmatad recensionsdel. Vi hoppas ni läsare vill vara med och fira Fenix 50 nummer, och erbjuder därför 50:- rabatt på alla prenumerationer före den 31 maj 2012. Missa inte heller vårt firande på GothCon nu i påsk!


Prenumerera

Fenix nr 1, 2012
Temat är Sagan om Ringen, där bl a Anders Blixt bidrar med Midgård Noir, Christoffer Krämer med klasskampsversionen Saurons krig och Kenneth Hite använder ett klassiskt filter och kryddar med varulvar. Andra höjdpunkter är Skuggspelet till Svavelvinter och Campaign Starter Guide till New Horizon. Marcus Brissman tar med oss jorden runt på tolv spelföretag och den australiensiske speldesignern Nathan Russell presenterar spelhobbyn down under. Vi får en försmak på datorspelet Crusader Kings II från Paradox och Night´s Black Agents från Pelgrane Press - och mycket annat.


Prenumerera

Fenix nr 6, 2011
I årets sista Fenix skriver Anders Blixt om global undergång i slow-motion. Monstermakaren Nicholas Cloister visar upp sina rollspelsbestar. Kenneth Hite skriver om demoner som kan manipulera minnen och Nils Hintze står för ett nytt äventyr med egna regler. Gamla Haga är en magisk gata i Sägen/Legend och Andreas Sölvebring ger tips och tankar kring hur du får värdshuset att bli mer än en trött kliché. Nyhetssvepet är tillbaka efter sommaruppehållet. Tomas Arfert ger en introduktion till Old School Gaming, Joakim Andersson smygkikar på Mists of Pandaria, Björn Olsson ser fram emot Crusader Kings II och A House Divided, Paradox satsar på indiespelsutvecklare och vi tittar på rollspel i kyrkans regi och rollspelskonfirmation!


Prenumerera

Fenix nr 5, 2011
I detta välmatade temanummer om försvunna platser och skatter hittar du en äventyrsbilaga signerad Christoffer Krämer i bästa matinéstil om jakten på försvunna artefakter, Kenneth Hite skriver om staden med de gyllene vampyrerna - med äventyrskrokar för olika tidsepoker. Dessutom blir det artiklar på temat till En Garde!, Eon och New Horizon samt en artikel om inkaguldet du kan se i Bergrummet just nu. Svavelvinter och Trakorien uppmärksammas med en intervju med Erik Granström, ett udrag ur hans nya roman Slaktare Små och inte minst en introduktion till Fria Ligans nya rollspel Svavelvinter. Fenix pratar med flera svenska spelkonstruktörer, och vi presenterar Kult i en helt ny form, som tecknad serie. Och mycket mer.


Prenumerera

Fenix nr 4, 2011
Once Upon a Time in the North är det första spelmaterialet Kenneth Hite skrivit direkt för Fenix. Hite är extra aktuell just nu, då han precis fått två Origin Awards för sin medverkan i Dresden Files - där Your Story blev bästa spel och Our World bästa setting. Fenix nr 4/2011 är ett nummer fullmatat med rollspelsmaterial, som en 20-sidig bilaga till Coriolis, nya raser till New Horizon, den hemlighetsfulla Mitheraskogen till Eon, ett mystiskt kvarter i Gamla Haga till Sägen/Legend, turneringar och krigsspel i Lost Roads of Lociam och äventyrsuppslag i Stockholm till Transhuman Space. Missa inte heller artikeln och intervjun med Fredrik Malmberg i samband med den nya Conanfilmen, de 20 recensionerna och Birger Barbaren.


Prenumerera

Fenix nr 3, 2011
Superhjältar i Malmö kan antingen vara färgglada trikåer och stenhård action, eller handla om hur människor upptäcker och hanterar krafter långt bortom det normalt mänskliga. Detta nummer har tema Superhjältar, vilket gör oss extra glada att superserierollspelet Supergänget här förses med ett äventyr - i serieform. Dessutom bjuder vi på massor av intervjuer med kreativa människor inom spelhobbyn, som får sägas vara superhjältar de också. Spelkonstruktören Kenneth Hite tar till orda, Fria Ligan presenterar sina planer och New Horizon bjuder på en försmak från sitt spel. Åsa Roos slår nästan nytt superrekord i antal recensioner i ett enda nummer - varav 8 är på svenska rollspelsprodukter.


Köp
Prenumerera

Fenix nr 2, 2011
Häxmästaren är ingen mindre än Peter Bergting, en av Sveriges bästa illustratörer som i vår är aktuell med sin första roman. Fenix intervjuar Peter om den kommande boken, vad som händer med Portent och givetvis rollspel. Drakar och Demoner bidrar med äventyrsuppslag i västerled och Coriolis med prospektörer i gränsrymden. Fenix uppmärksammar att det gått 150 år sedan det amerikanska inbördeskriget startade med en artikel till Western om hur man kan spela soldat i detta krig. Vårens ankomst hälsas med en lajvartikel, det blir nyhetssvep, recensioner och en krönika om skillnaden på Grand Strategy och militära spel. Numrets godbit är sedan ett komplett brädspel från Gigantoskop och mycket annat roligt i brädspelsbilagan.


Prenumerera

Fenix nr 1, 2011
2011 års första Fenix lämnar allt julmys bakom sig, men behåller den röda färgen... Rött och svart är populära färger inom vodou och här hittar du både en artikel om voodoo i rollspel och en artikel om Etnografiska museets utställning om vodou. Du kan också läsa om och vinna biljetter till bröderna Coens nya västernfilm True Grit, som precis har kammat hem 10 Oscarsnomineringar. Det rykande färska En GardeIII recenseras och vi har dessutom med en 16-sidig äventyrsbilaga till spelet, så att ni snabbt kan komma igång och spela. Eon visar attt gammal är äldst med en riktigt schysst äventyrsplats i Jargien och du kan läsa om Gränsrymdens Nomader i en artikel till Coriolis. 28 spel recenseras och Birger Barbaren härjar vilt.


Prenumerera

Fenix nr 6, 2010
Om du börjar få nog av julpyssel erbjuder det här numret av Fenix tips och tankar för den som vill göra mer själv, oavsett om det är att skriva egna rollspelsäventyr, roller till lajv och rollspel eller kanske ge ut ett eget brädspel. Funderar du på roliga spel att be tomten om kan vi också erbjuda en fet recensionsspalt och en förhandstitt på Cataclysm till World of Warcraft. Det är ett vågat grepp att låta världen gå under, men frågan är om spelarna kommer att bli lika förtjusta eller om spelet går i World of Darkness fotspår och ändrar för mycket för sin fanbase. Inget nummer av Fenix vore komplett utan lite konkret spelmaterial, som den här gången kommer i form av ett äventyr till Operation Fallen Reich och en äventyrsplats till Mutant; Undergångens Arvtagare. Och allas vår favoritbarbar ger sig in i en het debatt.


Prenumerera

Fenix nr 5, 2010
Hur står det egentligen till med de svenska rollspelen? Fenix har pratat med diverse olika speltillverkare, spelbutiker och spelkonvent för att få en samlad bild. Därefter blir det en mängd rollspelsmaterial, till Coriolis, Operation Fallen Reich och Saga - samt ett komplett rollspel/scenario med inbyggda regler i form av Fasettögats hemlighet. Den feta recensionsspalten tar upp hela 25 olika rollspel eller rollspelstillbehör, från det nybörjarvänliga och lättillgängliga Doctor Who till indiesnackisen Apocalypse World,. Däremellan får du stifta bekantskap med en massa alster framför allt från de två intressanta brittiska spelföretagen Pelgrane Press och Cubicle 7. Allas vår favoritbarbar Birger härjar också fritt över seriestripparna.


Prenumerera

Fenix nr 4, 2010
Sommar och skräck hör ihop, för kalla kårar svalkar de hjärnor som kokar i redkordvärmen... I det här numret får du stifta närmare bekantskap med den moderna skräckens fader H. P. Lovecraft samt äventyr och äventyrsuppslag som är mer eller mindre inspirerade av hans mythos. Cthulhu undgår inte heller bräd- och kortspelarna, då vi tittar närmare på det redan klassiska samarbetsbrädspelet Arkham Horror och Steve Jacksons kortspel The Stars are Right. Därutöver bjuds du bl a rykande nyheter i spelvärlden, inklusive en försmak på En Garde! III och de nominerade spelen till årets Spiel des Jahres, ett Mutantäventyr som utspelar sig i Ume, en äventyrsplats till Coriolis och tankar kring hur du skapar riktigt roligt jobbiga allierade till Operation Fallen Reich.


Prenumerera

Fenix nr 3, 2010
Med detta nummer av Fenix blir speltidningen historisk, som den första tidning med fokus på rollspel som kommit upp i 39 tryckta tidningar. Sinkadus har blivit passerat, då vi inte riktigt räknar den affisch som blev Sinkadus format under de sista åren. Nu tar vi upp jakten på de gamla klassiska lajvtitlarna Fëa Livia (44 nummer) och Strapats (50 nummer). Vi firar med ett utökat temanummer om Mysterier, där vi bjuder på allt från ett komplett Mysteriespel till pusseldeckare, mordgåtor och mystiska spelmekaniker. Missa inte heller vår intervju om vad Riotminds digitala satsning egentligen innebär, den maffiga äventyrsbilagan till Eon eller den feta recensionsspalten med allt från indiespel till Dragon Age.


Köp
Prenumerera

Fenix nr 2, 2010
Coriolis täcker omslaget och den extra feta bilagan. Förra årets bästa svenska spel enligt Fenix läsare var Operation Fallen Reich, som i detta nummer representeras av ett demoniskt SS-kommando som passar utmärkt att stoppa in i äventyr och kampanjer nära fronten. Missa inte det nya mutantsläktet Havsfolket, som här presenteras ihop med äventyrsfrön som kan bli en hel kampanj eller hur något så klassiskt som dvärgar blir ovanligt coolt till Saga. Fenix tittar också närmare på Starcrafts efterlängtade uppföljare, multiplayerfunktionen till Mount & Blade och D&Ds klassiska kampanjvärld Dark Sun som kommer tillbaka 2010. Missa inte heller vårt nyhetssvep, det nya rollspelet Sägen, våra 26 spelrecensioner, allas vår favoritbarbar eller konsten att skräddarsy helvetet.


Prenumerera

Fenix nr 1, 2010
Välkommen till ett nummer fullproppat med brädspel Fenix plockade upp på den stora spelmässan i Essen och en intervju med en av de mäktigaste männen på brädspelsscenen. Svenska gamers flaggskepp Drakar och Demoner har nu tagit klivet över till spelbrädet. du kan läsa en en presentation av spelet, intervju med spelkonstruktörerna och en recension för att se om det håller måttet. Läs också en fullödig artikel om det klassiska brädspelet Talisman, samt matiga artiklar till Operation Fallen Reich, Mutant: Undergångens Arvtagare och Western. Vill du variera ditt spel rekommenderar vi äventyrsbilagan Himlastorm och artikeln Myteri på Nautilius. Tävla om tre olika spel, utse 2009 års bästa spel, supplement och omslag, och mycket mer.


Prenumerera

Fenix nr 6, 2009
Snart är julen kommen, snart är julen här. Vilket vi på Fenix firar utan tomtar och gulliga ungar. Temat på detta nummer är fängelser, en angenäm om än inte munter läsning. Utöver fängelser och fängelsechefer hemmahörande i olika spelvärldar har Christoffer Krämer författat en numrets bärande artikel om hur du kan använda klichéer och arketyper ur film och tv för att skapa din egen fängleskampanj. För dig som längtar efter tomten har vi en massa spelrecensioner, förhandstittar och intervjuer med spelskapare och ett boktips. Birger Barbaren härjar vidare och får denna gång sällskap av den klassiska serien Handbok i överlevnad. Big Trouble in Little London är annars numrets höjdare, då det är ett 16-sidigt äventyr till det nysläppta svenska spelet Operation Fallen Reich.


Prenumerera

Fenix nr 5, 2009
Vad skulle ha hänt om korsriddarna upptäckte någonting större och mer oväntat i Jerusalem än de någonsin kunde ha anat? Detta nummers äventyrsbilaga handlar om hur en drake ändrar alla förutsättningar i en miljö du trodde att du hade koll på. Vi följer upp detta med en serie intervjuer om spel och politik med flera kända svenska spelkonstruktörer, lite mosaik från Coriolis gränsrymd och en fullmatad artikel om Gryningsvärldens erövrare till Mutant: Undergångens Arvtagare. Dessutom bjuder vi på nyheter, serier, recensioner, boktips om hur man bygger berättelser och mycket mer. Missa inte heller Games of the Dead, en artikel som tittar närmare på zombies i spel av alla de slag.


Prenumerera

Fenix nr 4, 2009
Välkommen till ett välmatat sommarnummer i mutanternas tecken. Rollspelet Mutant fyller 25 år, vilket firas med ett jubileumsreportage och en 16-sidig äventyrsbilaga. Föredrar du att sitta och slappa på en uteservering hittar du ett caféspel där du och dina vänner kan argumentera med varandra om förutfattade meningar och halsbrytande associationer. Blir det sedan för hetsigt kan ni antingen skruva upp volymen och spela ett fartfyllt äventyr till Action! eller hamna på ett av Coriolis fängelser... Vi kan också erbjuda ett spelartypstest där du kan avslöja dig själv och din spelgrupp, en artikel om historiska brädspel, en diskussion om tärningsslag, intervju med en spelprofil samt givetvis nyheter, förhandstittar, serier och recensioner.


Prenumerera

Fenix nr 3, 2009
Vi tittar på två svenska rollspelsprojekt med beräknad release i år: Western och Operation Fallen Reich. Äventyrsbilagan är till Noir, där Sandukar har bytts ut mot Poltava. Missa inte heller artikeln SL som festfixare om hur man får till en rolig spelkväll. Spelledarpersoner behöver inte vara rollpersonernas motståndare, vilket du kan läsa mer om i Spelledarpersonen som kompanjon. Fenix spänner från nyhetssvep och recensioner av nya spel till en lång artikel om hur du skapar de ruiner i vilka dagens äventyrare trampar. Svenil låter oss stifta bekantskap med Glesbygda jaktlag i en historia om älg, skog och kamratskap. Vi rundar av med serier, både Birger Barbaren och enrutesskämtisar signerade Åke Rosenius.


Köp
Prenumerera

Fenix nr 2, 2009
Fenix nummer 2/2009 är ett välmatat nummer på tema Staden. Utöver de många välskrivna och intressanta spelartiklarna bjuder vi även på en färgkarta i A2-format som Christoffer och Maria Bergius Krämer har gjort över den fiktiva staden Kindaras, som också beskrivs i detalj i detta nummers äventyrsbilaga. Andra godsaker är en äventyrsplats i Westerns New York, Intrigernas stad till Saga och Burning Wheel, Metroplex i Neotech och storstadsdjungeln runt Stureplan till Svenil. Missa inte heller den omfattande artikeln Från Kandra till Deadwood, där flera svenska rollspelsskribenter kommer till tals. Vi går också bakom kulisserna på den senaste inkarnationen av Neotech som produceras för fullt. Dessutom kan du läsa nyhetssvepet, de 22 recensionerna, allas vår favoritbarbar i tre nya strippar och mycket mer.


Prenumerera

Fenix nr 1, 2009
Lär dig den hemliga formeln till bra historier och hur du använder den specialkortlek du får med tidningen. Vi bjuder på 3 officiella rollspelsäventyr, till Drakar och Demoner Trudvang, Eon och Noir. I nyhetssvepet och de 30 spelrecensionerna hittar du allt från de senaste rollspelssläppen till bräd- och kortspelsnyheter,figurspel som Monsterpocalypse och World of Warcraft samt datorspelsnyheter som sträcker sig från strategiska övningar för att dominera världen till skräck, eller äventyr online i Morias gruvor. Kasta dig in i debatten om det kreativa spelskapandets död, läs intervjun med Ulvrikets författare Måns Broman eller skratta åt allas vår favoritbarbar Birger. Årets första Fenix är välmatat och vi hoppas att du hittar mycket du tycker om.


Prenumerera

Fenix nr 6, 2008
Fenix julnummer kommer fullmatat med recensioner på spel som passar sällsynt väl i hårda klappar, med allt från det efterlängtade Ulvriket till Mutant, årets största expansion Wrath of the Lich King till World of Warcraft, eller varför inte Årets Barnspel Roqfort och många, många fler. Att du sedan kan hitta en överlevnads- och strategisguide till spelmässan i Essen, nyhetssvep, boktips och en intervju med svensk rollspelshobbys gudfader gör väl inte saken sämre. Och då har vi inte ens börjat prata om spelmaterialet, där den 16-sidiga bilagan erbjuder en helt ny setting till rollspelet Noir, eller ett Western-äventyr som både berättar om en legend och hur rollpersonerna kan dras in i historien på ett synnerligen elakt vis eller mer om kraften på Smuggler´s Moon till Star Wars Saga.


Prenumerera

Fenix nr 5, 2008
Ett utökat nummer med tema myter och legender. Läs om om Golems, nordiska folksagor och moderna vandringssägner. Du hittar även temaartiklar till ditt favoritspel som Western, Noir, Eon, Skymningshem: Andra imperiet, En Garde! och Saga.
Vill du kickstarta din Corioliskampanj hittar du ett scenarioskelett perfekt för detta samt en artikel om varför rollpersoner ska äventyra.
Bland nyheterna tar vi en titt på Sacred 2: Fallen Angel och de kommande släppen av Wrath of the Lich King till WoW och Warhammer Online.
Förutom nyhetssvepet kan du även läsa om Noir kamp med EA och Noctum som ska ges ut av Mongoose Publishing.
Som vanligt innehåller Fenix massor av recensioner, t ex på Forgotten Realms Campaign guide, Hunter, Dark Elves till Warhammer och Mount & Blade.


Prenumerera

Fenix nr 4, 2008
I Fenix 4/08 gör vi en omfattande genomgång av den 4:e upplagan av Dungeons & Dragons. Du kan även läsa om spelets utveckling genom åren. Det här numret bjuder även på mycket Warhammer med recensioner av 5:e upplagan av regelboken till Warhammer 40K samt Chaos Daemons och Daemons of Chaos. Vi tar även en titt på Onlinespelet Age of Conan.
Bland rollspelsartiklarna hittar du trälsiare i DODT, äventyret Silent Creek till Western, HBT-frågor i rollspel samt ett systemlöst äventyr som utspelar sig i det sena 1700-talets Stockholm i kretsarna kring kronprins Gustavs hov.
Missa inte heller nyhetssvepet, ett figurspelsscenario till Star Wars Miniatures, en Coriolis-tävling och tre nya strippar med Birger Barbaren.


Prenumerera

Fenix nr 3, 2008
I Fenix 3/08 hittar du ett 16-sidigt äventyrslandskap till det nya SF-spelet Coriolis. Bland de övriga rollspelsartiklarna hittar du hemliga sällskap till Götterdämmerung, kärlek och lust i Eon, handelsmogulen Nicholas von Rijn till Mutant, ett äventyr till En Garde och en artikel om hur du tillämpar Noirs regelverk i andra kampanjmiljöer.
Bland recensionerna tar vi bl.a. en titt på Coriolis, Nostalgi, Haragada, Burning Empires, Sub Rosa, Noir spelpaket, Sodalitas, Requiem for Rome, Trail of Cthulhu, Age of Gods, Kingsburg, Toledo och Mutant Chronicles figurspelet.
Missa inte heller nyhetssvepet, tävlingar, mitt rollspel och tre nya strippar med Birger Barbaren.


Köp
Prenumerera

Fenix nr 2, 2008
I Fenix nr 2/08 bjuder vi på mängder av rollspelsmaterial. Här hittar du Etterdoggen - mutantens bästa vän, värdshuset - 13-sidigt äventyr till Götterdämmerung, de tolv huggensprincip till DoDT, adobe & järn - Yuma prison till Western, fordonsjakter till Noir och Tarkas till Eon. Vi har även tagit en titt på Avatars United - ett Facebook för avatarer.
Bland recensionerna kan du läsa om Dark Heresy, Qin och CthulhuTech. Här hittar du även brädspel som t.ex. Through the Ages, Dust, Neuroshima Hex! och figurspelen Confrontation, Battleground Fantasy Warfare och Infinity. Vi har även tagit en närmare titt på Morningtide till Magic, Draim Arena och Spank the Monkey Combo box. Bland datorspelen hittar du bl.a Devil May Cry 4 och Hard to be a God.
Missa inte heller nyhetssvepet, tävlingar, fansinspalten och tre nya strippar med Birger Barbaren.


Prenumerera

Fenix nr 1, 2008
Vi startar det nya året med ett välfyllt nummer med tema konspirationer. Här hittar du konspirationsartiklar till dina favoritspel som Mutant, Götterdämmerung, Noir, Western, Eon, Saga, Terone och det nya skräckspelet Bortom. Missa inte heller Skuggornas vildmark - ett system för konspirationer i rollspel. Vi ger även tips på vilka rollspel, böcker och filmer som bör ingå i ett bra konspirationsbibliotek. Utöver konspirationsartiklarna tar vi en titt på det spanska figurspelet Infinity, ger tips om hur du skapar egna kartor, en ny varelse till Trudvang samt ett kåseri om kvinnor i spel.
Missa inte heller nyhetssvepet, mängder med recensioner och tre nya strippar med Birger Barbaren. Med det här numret får du även en expansion till brädspelet Zooloretto.


Prenumerera

Fenix nr 6, 2007
Ladda upp inför julen med brittiska pusseldeckare, äventyr till Star Wars och Mutant:UA, magiska platser till Eon, en laglös stadsdel till Noir, bärförmåga i Trudvang, och Jesse James till Western. Vi tar även en titt på sf-spelet Coriolis.
Hitta de bästa spelen att ge bort i julklapp bland mängder med recensioner av bl.a. nya Talisman, Damnation City till Vampire, Magicexpansionen Lorwyn och The Witcher.
I det här numret har du även chansen att vinna biobiljetter, brädspelet Beowulf, rollspelet Wizardry and Witchcraft eller datorspelet The Witcher.
Missa inte heller nyhetssvepet och tre nya strippar med Birger Barbaren. Med det här numret får du även en DVD som innehåller en demo på World of Warcraft Trading Card Game.


Prenumerera

Fenix nr 5, 2007
Fenix nr 5/07 är ett utökat nummer med tema barbarer. Här kan du läsa om rollspel Conan-style, det kommande MMOt Age of Conan, tips på hur du kan använda barbarer i kampanjer, en Western-artikel om mannen som uppfann barbaren samt givetvis tre nya strippar med vår egen Birger Barbaren. Du hittar även en intervju med Fredrik Malmberg där han berättar om filmerna om Mutant Chronicles och mycket mer. Utöver barbarerna innehåller numret mängder med rollspelsmaterial, som ett 16-sidigt äventyr till Götterdämmerung, Skarpskyttar till Eon, del 3 av Pråjsia till Mutant, Negationer till Trudvang och hästar i rollspel. Som vanligt innehåller Fenix massor av recensioner, t ex på Changelling - the Lost, Likstorm, Portobello Market och Guild Wars: Eye of the North.


Prenumerera

Fenix nr 4, 2007
Fenix nr 4/07 är ett utökat sommarnummer på hela 84 sidor! Vi bjuder på tips och trick för hur du som spelare tar kommandot över spelet, samt en artikeln om hur du skapar stämning i din kampanj. Till Mutant kommer andra delen om Pråjsia, Det stora fossilkriget till Western, Heljair till DoDT och Monsieur Baruchs fantastiska cirkus till Götterdämmerung. Alla Eon-spelare kan njuta av den 16-sidiga bilagan Baroniet Trollbane.
Bland de 30 recensionerna tar vi bla en titt på Star Wars Saga Edition, Österhavet, Tide of Iron, The King in Yellow, Kung Fu Fighting, Dreamblade: Anvilborn, The Darkness, Two Worlds och Lord of the Rings Online. Missa inte heller Birger Barbaren på nya äventyr.


Prenumerera

Fenix nr 3, 2007
Fenix nr 3/07 bjuder på mängder med äventyr. Till DoDT medföljer det 16-sidiga äventyret Den dyrbaraste skatten, No Hope Ranch till Western och Hjärtefrost till En Garde! Därutöver presenterar vi äventyrsplatsen Pråjsia till Mutant:UA. Du finner även en artikel om hur du kan använda psykiska sjukdomar och mentalsjukhus i rollspel. Till Eon kan du läsa om straff och avrättningar i Mundana. Missa inte heller förhandstitten på Combat Mission: Shock Force.
Numret innehåller även ett nyhetssvep, recensioner av roll-, bräd-, kort-, figur- och datorspel. Avslutningsvis möter vår egen barbar King Kong och säger även sina första ord!


Köp
Prenumerera

Fenix nr 2, 2007
Den här gången bjuder vi på ett utökat nummer på 76 sidor! I nr 2/07 hittar du en artikel om Spel i fiktiva världar, ett 16-sidigt äventyr till Noir samt en introduktion till The Forge. Som vanligt har vi mängder av rollspelsmaterial till Eon, Western, Drakar och Demoner Trudvang och Götterdämmerung. Bland de 26 recensionerna tar vi bla en titt på tre svenska rollspel - Noir, Noctum och En Garde. Vi recenserar även det svenska kortspelet Draim Arena, nya Warmachine, Dark Angels till Warhammer, onlinerollspelet Vanguard och mycket mer. Birger Barbaren härjar vidare i tre nya strippar bland varulvar och zombies.
Fenix nr 2/07 kommer ut i butik den 27 mars.


Prenumerera

Fenix nr 1, 2007
Årets första nummer bjuder på extra många rollspelsartiklar. Läs om deckarhistorier i Noir, ett äventyr till Star Wars, ödlefolket till Eon och äventyrsplatsen Vildbentjes värdshus till DoDT. Vidare hittar du en artikel om Wells Fargo till Western, en mörk saga till Götterdämmerung och Fauner till Saga. Vi tar även en titt på det kommande onlinespelet Vanguard och författaren Dan Hörning ger goda tips om hur man skriver en roman.
Som vanligt bjuder vi även på recensioner, där vi bland annat har skärskådat det senaste till DoDT, strategispelet Europa Universalis III samt figurspelen AT-43 och Dreamblade. Som vanligt hittar du även nyheter och tre nya strippar med Birger Barbaren.


Prenumerera

Fenix nr 6, 2006
Den här gången bjuder vi på ett utökat julnummer på hela 84 sidor! I nr 6/06 kan du bla läsa om det kommande dataspelen Warhammer - Mark of Chaos och Europa Universalis III från Paradox. Du får även med Parallel Worlds - ett komplett rollspel på 16 sidor. Som vanligt har vi mängder att rollspelsmaterial till Western, Mutant, Drakar och Demoner Trudvang, Eon och Saga. Bland de 24 recensionerna tar vi bla en titt på nya World of Warcraft-kortspelet, Hammaren & Trollspöt, Galtevår och Hindenburg. Missa inte heller Birger Barbaren på nya äventyr.


Köp
Prenumerera

Fenix nr 5, 2006
I Fenix nr 5/06 stiftar du närmare bekantskap med ett antal intressanta nya rollspel, som Noir, Saga och Cadwallon. Självfallet hittar du också en stor recension av den senaste upplagan av Warhammer Fantasy Battles. Att spinna sin ödestråd är en stämningsfull artikeln till Drakar och Demoner Trudvang om hur man skapar rollpersoner med större djup. Du hittar även artiklar till Eon, Götterdämmerung och Saga i detta nummer. Det 16-sidiga äventyret är den här gången det fartfyllda Kuppen i Mission Hill till Western. Som vanligt bjuder vi även på mängder med recensioner, nyheter och Birger Barbaren.


Prenumerera

Fenix nr 4, 2006
I Fenix nr 4/06 kan du läsa om The Portent som kampanjmiljö, Skräck i Eon, sjukdomar i rollspel, Carerra´s Cantina - en äventyrplats till Western eller Lögramal - ett 16-sidigt äventyr till Drakar och Demoner Trudvang. Till Götterdämmerung finns en Handledning i behandlandet af farsoter och sjukligheter. Vi tar även en titt på den franska serien Donjon som nu har kommit ut på svenska. Som vanligt hittar du även recensioner och Birger Barbaren i detta nummer.


Prenumerera

Fenix nr 3, 2006
Fenix nr 3/06 är vårt tjockaste nummer hittills. På hela 84 sidor bjuder vi på en förhandstitt på Hinderburg - min älskade och en terrorrobot till Mutant:UA. Henri Durants memoarer - ett 16-sidigt äventyr till Götterdämmerung. Nidskallran - ett äventyr till Drakar och Demoner Trudvang. Astara - en äventyrsplats till Eon. Indianskolan - äventyr till Western. En introduktion till figurspelet Warmachine. En intensivkurs i spelanalys samt ett äventyr till Star Wars d20. Vi har även fått med hela 32 recensioner av bla. nya Drakar och Demoner, Krigsherren till Eon, Noctum och Vägar till Skymningshem: Andra Imperiet. Birger Barbaren, som med det här numret går om handboken i antal strippar, härjar vidare.


Köp
Prenumerera

Fenix nr 2, 2006
I Fenix nr 2/06 tar vi en titt på en gammal klassiker i ny tappning: Drakar och Demoner Trudvang. Kampen mellan ont och gott ställs på sin spets i figurspelet Confrontation. Det blir massor av nyheter, med nyhetssvep, en ny fansinspalt och en fet recensionsspalt med roll-, bräd-, kort- och datorspel. Särskilt nöjda är vi med mängden spelmaterial, med Pansárer till Mutant: Undergångens Arvtagare, observationer kring det okändas beröring till Götterdämmerung, sjukvård i Skymningshem: Andra Imperiet och inte minst det 16-sidiga Eon-äventyret Utmark. Missa inte heller artikeln om prestationsrollspel och powergaming och Birger Barbaren på nya äventyr.


Slut
Prenumerera

Fenix nr 1, 2006
I Fenix nr 1/06 tar vi en förhandtitt på det kommande spelet Dungeons & Dragons Online. Missa inte heller Fenix titt i kristallkulan för att skönja vad det svenska rollspelsåret 2006 har att erbjuda. Andra godsaker är en artikel om spelledandets svåra konst, en intervju med en mångsidig rollspelsförfattare, duellregler till Götterdämmerung, spindeltroll till Eon och bilder ur nya Drakar och Demoner Trudvang. Mutantspelare kan dessutom glädja sig åt det 16-sidiga äventyret Hotell Hote. Tidningen innehåller som vanligt Birger Barbaren och massor med recensioner, missa t.ex. inte udda guldkorn som ChiZo Rising och Hecatomb.


Prenumerera

Fenix nr 6, 2005
Fenix nr 6/05 planerar en jul, med hårda klappar genom en stor brädspelsspecial, med allt från 2005 års Årets Spel och Årets Vuxenspel till gamla godingar.Vi har en exklusiv förhandstitt på Coriolis, mer om Drakar och Demoner Trudvang, rapport från spelmässan i Essen och ett Nyhetssvep. I stormens öga heter det 16-sidiga äventyret till valfritt d20-fantasyspel. Läs även Doktor Grandottes vidunderliga blick - vinnaren i Riotminds scenariotävling till Götterdämmerung. Vi bjuder även på Häxorna i Pereine till Eon, Tucsons demon till Western, Stentrollens dal till Drakar och Demoner och en fet recensionsspalt. Missa inte heller tävlingarna, Birger Barbaren, en ny fansinspalt och utlyser en omröstning om årets bästa fansin.


Prenumerera

Fenix nr 5, 2005
I Fenix nr 5/05 bjuder vi på Auberond - en ny kampanjvärld exklusivt för Fenix. Här hittar du även ett reportage från GenCon 38, Göborg till Mutant, Bjarnlaug och korpvinge till Drakar och Demoner samt förhandstittar på Rise & Fall och Dragonshard. Vi presenterar och jämför även Dungeons & Dragons kampanjvärldar Forgotten Realms och Eberron. Missa inte heller Böse Roald, ett komplett 16-sidigt äventyr till Riotminds nya spel Götterdämmerung.
Som vanligt bjuder vi på mängder av recensioner på bla Dungeon Master Guide II, Götterdämmerung, Ordo Dracul, Predators och nya RoboRally för att nämna några. Sist men inte minst, se hur det går när vår egen Birger Barbaren möter Conan.


Prenumerera

Fenix nr 4, 2005
Fenix nr 4/05 har tema hjältar och bjuder på många godbitar som Markis du Mirou - en spelledarperson till Götterdämmerung, detektivbyrån Law Unlimited till Western, Merform, Fahrenheit, fansinspalten, Troll i Trudvang, nyheter, airsoft och vår egen "hjälte" Birger Barbaren.
Numret innehåller även 3 äventyr till Werewolf: The Forsaken, Skymningshem: Andra imperiet och Eon samt 21 recensioner av rollspel, brädspel, datorspel och figurspel. Ta även chansen att tävla och vinna City of Heroes eller Pirates of the Revolution.


Prenumerera

Fenix nr 3, 2005
I Fenix nr 3/05 hittar du ett 16-sidigt äventyr till Mutant:UA, en förhandtitt på Götterdämmerung, nyheter, speltrender och flera Star Wars-artiklar. Du hittar också material till dina andra favoritspel som Eon, Western samt Drakar och Demoner. Fr.o.m. det här numret har vi även börjat med betygsatta recensioner, på bl.a. Warhammer Fantasy Roleplay och Skymningshem: Andra Imperiet.
För den (o)vane airsoftspelaren bjuder Fenix på fem olika scenarion samt en intervju med månadens airsoftare. Avslutningsvis kan du läsa om uråldrighet i spelvärldar och en introduktion till kortspelet Yu-Gi-Oh! Sist men inte minst härjar Birger Barbaren vidare i tre härliga strippar och i del 5 av The Portent drar det ihop sig till strid.


Prenumerera

Fenix nr 2, 2005
Fenix nr 2/05 har tema skurkar. Numret är fyllt med skurkar till olika rollspel som Mutant:UA, Western, Andra Imperiet, Lemuira, Saga och Svenil. Till Drakar och Demoner bjuder vi på en riktigt otrevlig plats - Glogemyl.
I numret hittar du även ett officiellt 16-sidigt äventyr till Eon, en workshop för att skapa egna skurkar, fansinspalten, en första titt på Götterdämmerung, en minikampanj i Jack the Rippers London, nyheter, recensioner och mycket annat.
Birger Barbaren är tillbaka i sin vanliga skepnad och härjar vidare i tre härliga strippar. Följ även fortsättningen på The Portent i fyra vältecknade sidor.


Prenumerera

Fenix nr 1, 2005
Här hittar du ett komplett 16-sidigt äventyr till Drakar och Demoner, en riktigt bra och inspirerande artikel om hur du spelar ett legendariskt svärd i bästa Stormbringer-anda till d20, exklusiva förhandstittar på kommande spel och supplement och mycket annat. Fenix tar en närmare titt på de olika klichéer man hittar bland airsoftspelarna, och nya datorrollspel som World of Warcraft, Vampire Bloodlines och Kult granskas ur bordsrollspelares perspektiv. Dessutom hittar du nyheter, en figurskulptörs husknep, tävlingar, serier och mycket mer i Fenix nr 1/05.


Prenumerera

Fenix nr 6, 2004
Fenix nr 6 är på hela 68 sidor. Temat är ukroni och kontrafaktisk historia, och tidningen bjuder på muterade ukronier, utförliga kampanjmiljöer, hur man skapar ukronier och en intervju med Harry Turtledove. Dessutom tittar vi närmare på två nya svenska brädspel, ett nytt figurspel och inte minst nya Vampire: the Requiem och Paranoia XP.Missa inte heller nästa del av mekskolan för airsoftvapen, ett nytt folkslag i Mundana, hemliga indiansällskap och Hornemor - äventyrens skog till Drakar och Demoner. Givetvis fortsätter Peter Bergtings serie The Portent och allas vår favorit Birger Barbaren.


Prenumerera

Fenix nr 5, 2004
Fenix nr 5 bjuder på en spännande premiär: första delen av Peter Bergtings serie The Portent. Birger Barbaren har fått sällskap och är inte längre ensam serie.
Dessutom finns här mängder av spelmaterial, med allt från rollspelsäventyr till mekguide för airsoftvapen och brädspelens historia speglad genom 11 banbrytande spel. Andra godsaker är Skuggornas Barn - en spelbar ras till d20-systemet, en artikel om terrängbygge i figurspel, nya vapen till Eon (med bilder), en kampanjplats till Drakar och Demoner, äventyret St Martins Svärd (komplett med karta och illustrerade slps), hur du spelar spaghettiwestern och mycket mer!


Prenumerera

Fenix nr 4, 2004
Detta välmatade utökade nummer har tema skräck, med officiella skräckäventyr till Eon och Western, hur du kan använda (mar)drömmar i spel, tips på hur du får till skräck i Mutant:UA, nyskräck, hur du skapar en kuslig stämning och en genomgång av aktuella bräd- och kortspel med skräckanknytning.
Allt är inte skräck, ens i ett temanummer. Rollspelare kan se fram emot ytterligare ett äventyr, ett utdrag ur Mittland till Drakar och Demoner samt tips på hur man skapar Trudvangsk stämning. Lajvhobbyn uppmärksammas med en rejäl presentation av 2005 års stora internationella lajv – Dragonbane. Vi är också glada över att kunna presentera ett rykande hett airsoftreportage från Berget 3 och första delen i en mekguide. Och mycket mer.


Prenumerera

Fenix nr 3, 2004
Fenix nr 3 innehåller mängder av artiklar för er som gillar spel av alla de slag. Skapa äventyr med Fenix Amerikanska Actionäventyrsgenerator, läs om roller vid spelbordet, Magic, fansin, Marvel-kortspelet, HeroClix och världsmästerskapet i Monopol. Fenix tar även ett titt på olika airsoft- och paintballvapen samt det nya fantasyrollspelet Saga och den första svenska d20-produkten Lemuria.
Som vanligt hittar du även material till dina favoritspel som Eon, Drakar och Demoner, Mutant, Gondica och Västmark. Och sist men inte minst Birger Barbaren på nya härjningståg.


Slut
Prenumerera

Fenix nr 2, 2004
Fenix första temanummer är en välmatad tidning med gott om intressanta artiklar, där konspirationstemat täcks bland annat genom en artikel om hur du skapar dina egna konspirationer, en intervju med en mästare inom konspirationsspelsgenren och en artikel om hur du spelar figurspel utan figurer. Läs också om den digitala revolutionen, fortsättningen på Palavers Spektakel till Mutant, Eimars runda vighall till Drakar och Demoner, eller varför inte Rakhori - en artikel om Thalamurs hemliga polis. Birger Barbaren härjar vidare, och du hittar mycket, mycket mer i tidningen.


Slut
Prenumerera

Fenix nr 1, 2004
Premiärnumret av Fenix är ett välmatat extratjockt nummer på hela 64 sidor, fylld med artiklar om allt från en intervju med Nemitecknaren Lise Myhre till ett utdrag ur Erik Granströms kommande roman Svavelvinter. Dessutom massor av officiellt material till svenska rollspel, Blood Bowl på nätet, regelmodifieringar för världens populäraste rollspel, Birger Barbaren och mycket, mycket mer.


 
 
 
© Gillbring 2017